Brändit

Kenkäbrändi Vejan perustaja ei halua antaa yrityksensä tuotteita vaikuttajille – “On olemassa paljon köyhiä ihmisiä, joilla ei ole kenkiä ollenkaan”

Sebastian Koppin mielestä rikkaat vaikuttajat saavat itse ostaa haluamansa tuotteet.
Kuva:
Unsplash/Sarah Mason
Kenkäbrändi Vejan perustaja ei halua antaa yrityksensä tuotteita vaikuttajille – “On olemassa paljon köyhiä ihmisiä, joilla ei ole kenkiä ollenkaan”

Vaikuttajamarkkinointi on huippusuosittu ja yhä kasvava markkinoinnin muoto, ja vain harva iso brändi jättää tänä päivänä hyödyntämättä vaikuttajien tarjoamaa näkyvyyttä.

Kaikki brändit eivät ole kuitenkaan lähteneet villitykseen mukaan. Syy tuskin on siinä, etteikö vaikuttajamarkkinoinnin tehoon uskota, vaan syy voi löytyä joskus esimerkiksi periaatteista.

Ainakin ranskalainen kenkäbrändi Veja on päättänyt, ettei yritys anna tuotteitaan ilmaiseksi vaikuttajille ja pyydä vastineeksi näkyvyyttä. Yritys ei ole edes ostanut näkyvyyttä vaikuttajilta.

Vejan perustaja Sebastien Kopp puhui periaatteistaan avoimesti WebSummit-tapahtumassa marraskuun alussa ja ihmetteli vaikuttajamarkkinointia konseptina.

– Emme ole koskaan maksaneet vaikuttajille, emme halua tehdä sitä. Vaikuttajat ovat rikkaita. Mikä siinä on tarkoituksena, että annat rikkaille ihmisille tennareita ilmaiseksi ja maksat heille niiden käyttämisestä, kun taas samaan aikaan on olemassa paljon köyhiä ihmisiä, joilla ei ole kenkiä ollenkaan, Kopp kysyi.

Kopp kertoi, ettei hänen ajattelumaailmansa käy kaikkien järkeen.

– Juttelin erään hyvin tunnetun ranskalaisen näyttelijän kanssa, ja hän sanoi, että voi pitää kenkiämme ja että ne voi lähettää hänelle ilmaiseksi. Kieltäydyin, mutta kerroin, että voin soittaa kauppaan ja kysyä, onko siellä hänen kokoaan, jotta hän voisi ostaa kengät. Hän sanoi minulle, etten ymmärrä yhtään, miten systeemi toimii, Kopp nauroi.

Kopp selitti näyttelijälle, että hän tienaa miljoonia elokuvien tekemisellä, joten hänellä on varaa sadan euron kenkiin.

– Sanoin vielä, että annan mieluummin kenkiämme ilmaiseksi vankilasta pääseville ihmisille tai muille, joilla on sosioekonomiseen asemaan liittyviä ongelmia. Toisin kuin sinulla. Sitten hän löi luurin korvaan.

Veja tunnetaan yleisesti vastuullisena toimijana, joka on muun muassa lanseerannut kengilleen oman korjauspalvelun, minkä myötä kenkien elinkaari kasvaa ja ympäristö kiittää. Veja on myös profiloitunut yritykseksi, joka ei panosta mainontaan. Vejan verkkosivujen mukaan yritys haluaa laittaa markkinointieuronsa mieluummin todellisuuteen eikä fiktioon, mikä tarkoittaa investointia ruohojuuritason toimintaan.

Valtavirrasta poikkeava toimintapa on kuitenkin toiminut, sillä yritys on ollut koko elinikänsä voitollinen. Viime vuonna liikevaihto kasvoi yli 50 prosentilla ja oli noin 120 miljoonaa euroa.

– Kaikki sanoivat meille samaa, kun Veja lanseerattiin: Olette hulluja. Kenkänne valmistuskulut ovat niin kalliita, ja te ette mainosta. Ketään ei kiinnosta tennarit, jotka kunnioittavat ympäristöä ja työntekijöitä. Se ei koskaan toimi, Kopp on sanonut Vogue Business -lehdelle.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa