Kuvaaja:
Mikko Perttunen
Brändit

Kauppakeskusten myynti kasvoi alkuvuonna 10 prosenttia

10.5.2023 11:28
Mikko Perttunen
Alkuvuoden tuloksen kasvuun vaikuttavat vielä viime alkuvuoden koronarajoitukset.

Suomalaisten kauppakeskusten kokonaismyynti kasvoi kuluvan vuoden tammi-maaliskuussa nimellisesti tasan 10 prosenttia vuoden 2022 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Inflaatiokorjattuna myynti kasvoi tosin vain 1,5 prosenttia.

Suomen Kauppakeskusyhdistys kertoo, että myynnin kasvu oli erityisen voimakasta tammikuussa, kun monet koronarajoitukset rasittivat vielä edellisen vuoden vertailulukua. Kauppakeskusten kävijämäärä oli vuoden ensimmäisellä neljänneksellä lähes 20 prosenttia viime vuoden alkua korkeampi. Tammikuussa kauppakeskuksissa oli kävijöitä yli 30 prosenttia enemmän kuin vuonna 2022.

Muodin ja asusteiden myynti nousi tammi-maaliskuussa kauppakeskuksissa 14 prosenttia.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Koronarajoituksista pari viime vuotta kärsineiden viihde- ja vapaa-ajan palvelujen myynti kasvoi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä peräti 58 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kauppakeskusten kahviloiden ja ravintoloiden myynti kasvoi myös merkittävästi.

Muodin ja asusteiden myynti nousi tammi-maaliskuussa kauppakeskuksissa 14 prosenttia vuoden 2022 ensimmäistä neljännestä korkeammaksi.

Kauppakeskusten liiketilojen käyttöaste oli kuluvan vuoden maaliskuun lopussa koko maassa keskimäärin 95,3 prosenttia. Käyttöasteiden maantieteelliset erot kuitenkin kasvoivat hieman, kun pääkaupunkiseudun ja muiden suurten kaupunkien kauppakeskusten käyttöaste nousi 96 prosentin tuntumaan ja muun Suomen keskusten käyttöaste puolestaan hieman heikkeni vuoden 2022 lopun tilanteeseen verrattuna.