Brändit

Kasvava kilpailu ajasta sai Ifolorin kirkastamaan brändiään – näillä keinoin perinteikäs yritys aikoo kasvattaa markkinajohtajuuttaan Suomessa

Valokuva-alan yritys panostaa etenkin nuorille suunnattuun markkinointiin.
Kuva:
Ifolor
Kasvava kilpailu ajasta sai Ifolorin kirkastamaan brändiään – näillä keinoin perinteikäs yritys aikoo kasvattaa markkinajohtajuuttaan Suomessa

Brändit joutuvat panostamaan entistä enemmän markkinointiinsa, kun kilpailu kovenee päivä päivältä – käytännössä jokaisella alalla.

Enää ei voi miettiä vain kilpailua saman alan toimijoiden kanssa, sillä kilpailua käydään ihmisten ajasta. Kauppakeskus voi käydä kilpailua suoratoistopalvelun kanssa, verkkovaatekauppa mobiilipelin kanssa. Kyse on siitä, mikä brändi onnistuu olemaan niin vahva, että kuluttajat kokevat hyödylliseksi antaa rajallisen aikansa kyseiselle brändille.

Tätä ajatusta on pyöritelty myös perinteikkäässä valokuva-alan yrityksessä Ifolorissa, joka on alallaan selkeä johtaja Suomessa. Perinteikäs toimija on tehnyt taloudellisesti hyvää tulosta, mutta katse on vuosien päässä, ja siksi yritys on aloittanut brändinsä vahvistamisen. Ifolor haluaa pitää selkeän johtajan aseman Suomessa ja kasvaa Pohjoismaissa, ja vaikka asema on tällä hetkellä selviö, voisi tulevaisuus olla toisenlainen, jos yritys ei pyrkisi uudistumaan.

Ifolorilla ajatus on lähtenyt juurikin siitä, että kilpailijoita on selvästi aiempaa enemmän. Enää ei tuijoteta pelkästään muita valokuva-alan toimijoita. Yrityksen kilpailijoihin kuuluu tänä päivänä muun muassa kaikki kaupat, joista voi ostaa lahjatuotteita – ja etenkin personoituja lahjatuotteita.

– Olemme siirtymässä hyvin vahvasti lahjatuotekategorian yritykseksi. Toki meillä on aina myynnissä perinteiset tuotteet, esimerkiksi valokuvakirjat ja canvas-taulut, joita myydään paljon, mutta lahjatuotteiden suosio on kasvanut valtavasti, kertoo ifolorin brändistä, viestinnästä ja uusasiakashankinnasta vastaava Sanna Laine.

Lahjatuotekategoriassa erottautuminen vaatii jatkuvaa työtä. Ifolorilla se tarkoittaa brändin kirkastamista tekojen kautta.

– Ajatus brändin kirkastamiseen syntyi viime syksynä. Aluksi teimme perusasioita, kuten muutimme visuaalista maailmaa, Laine kertoo.

Sanna Laine kertoo, että brändin kirkastamisella tavoitellaan muun muassa nuorisoa. Kuva: Ifolor

Sittemmin on tehty muutakin kuin vain “perusasioita”. Alkaneiden ja tulevien kampanjoiden tarkoituksena on puhutella etenkin kahta kohderyhmää, joista toinen on jäänyt aiemmin melko vähäiselle huomiolle.

– Teimme keväällä tutkimusta kohderyhmistä, ja huomasimme, että myös 16-vuotiaissa ja hieman vanhemmissa on kiinnostusta esimerkiksi perinteisiin digivalokuviin. Se on heille uusi juttu kokonaan. Tässä ikäluokassa on todella paljon meille sopivaa kohderyhmää, jota emme ole aiemmin lähestyneet kovin aktiivisesti.

Toinen vahva kohderyhmä on kaiken ikäiset aktiivikuvaajat.

– Ihmiset ovat ottaneet korona-aikana todella paljon esimerkiksi maisemakuvia kännyköillä ja järkkärikameroilla. Kännykkäkameroiden parantunut laatu on tietenkin yksi isoja vaikuttava tekijä tähän. Aktiivikuvaajille haluamme tarjota vinkkejä ja inspiraatiota, Laine avaa.

Vaikuttajayhteistyöt avainasemassa

Ifolor on päättänyt kirkastaa brändiään täysin uusin keinoin, sillä myös kohderyhmät ovat osittain muuttuneet. Perinteinen ja hyväksi todettu markkinointi ei tällöin pakosta riitä.

Ifolor löysi uudenlaisia keinoja vaikuttajamarkkinoinnista, jota yritys tuo vahvasti esiin syksyn aikana. Ensimmäinen yhteistyö käynnistyi viime viikolla artisti Robin Packalenin kanssa. Kumppanuus sai alkunsa, kun Packalen innostui fanijulisteista, jotka koristivat nuorten ja vähän vanhempienkin seiniä 1990-luvulla ja 2000-luvun alussa. Packalen haluaa tuoda fanijulisteet takaisin suosioon, ja sama tavoite löytyi Ifolorilta.

Yhteistyön seurauksena syntyi uudenaikainen “fanijuliste” – valokuvataulu, jossa pääroolissa on Packalen itse.

– Toimme myyntiin laadukkaat, kiiltäväpintaiset valokuvataulut. Nämä ovat “high-end”-tuotteita, jotka sopivat myös sisustuselementeiksi olohuoneen seinään. Kuvista ei tule mieleen varsinaisesti fanijuliste, mutta superfanit voivat koristaa huoneidensa seiniä myös näillä, Laine kertoo.

Nämä ovat “high-end”-tuotteita, jotka sopivat myös sisustuselementeiksi olohuoneen seinään.

Taulut lanseerattiin näyttävästi Packalenin uuden biisin Sucker For That Loven musiikkivideolla, joka kuvattiin Helsingissä Clarion-hotellissa. Kuvauksien jälkeen taulut jäi Clarionissa sijaitsevan baarin seinille näyttelyyn.

Ifolor ja Packalen tekevät syksyllä myös muita yhteistöitä, joilla tavoitellaan uusia kohderyhmiä. Seuraava kampanja alkaa lokakuussa.

– Tuomme tuolloin myyntiin aivan uudenlaisen tuotteen, jota ei löydy edes kilpailijoilta.

Aktiivikuvaajia puhutellaan ammattivalokuvaaja Ville Juurikkalan kanssa tänä syksynä alkavalla yhteistyöllä. Alallaan palkittu Juurikkala on tullut tunnetuksi etenkin rockvalokuvaajana ja musiikkivideo-ohjaajana, joka on tehnyt yhteistyötä HIMin ja Nightwishin kaltaisten menestysbändien sekä maailmankuulujen tähtien Slashin, Steven Tylerin ja YK:n pääsihteeri Ban Ki-moonin kanssa.

Ville Juurikkala on huippuarvostettu valokuvaaja. Kuva: Ifolor

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa