Mainonta

Karhu kaappasi ruotsalaisen median Euroviisujen alla oluella, jota ei ole edes myynnissä Ruotsissa

19.5.2025 12:09
Mikko Perttunen
Kampanja ajoitettiin Euroviisujen ensimmäisen semifinaalipäivään, jolloin Ruotsia edustanut Kaj-yhtye kilpaili pääsystä finaaliin.

Karhu toteutti viime viikolla printtimainoskampanjan, jota tukivat digitaaliset ja sosiaalisen median materiaalit suurissa suomalaisissa ja ruotsalaisissa uutismedioissa.

Mainoksia oli Helsingin Sanomissa, Vasabladetissa, Österbottens Tidningissa, Dagens Nyheterissä, Aftonbladetissa, Expressenissä, Göteborgs-Tidningenissä ja Kvällspostenissa.

MAINOS

Kampanja nosti esiin alkoholittoman Karhu 0,0 -oluen, tosin pilke silmäkulmassa, sillä olutta ei ole edes saatavilla Ruotsissa. Syynä kampanjaan oli luonnollisesti juuri kampanjan aloituspäivänä 13. toukokuuta järjestetty Euroviisujen ensimmäinen semifinaali, jossa esiintyi Ruotsia edustava Kaj saunateemaisella esityksellään.

Kampanja otsikoitiin "12 pistettä suomalaiselle saunalle".

Mainoksen ruotsalainen versio nojaa suomalaiseen näkemykseen ruotsalaisuudesta, humoristisesti selittäen Karhun syvät siteet saunaan ja leikillisesti ehdottaen, että ruotsalaisten täytyy tulla laivalla Suomeen, jos he haluavat maistaa olutta.

MAINOS