Unsplash/Axel Antas-Bergkvist
Luovuus

Kanye Westin vaatebrändi ja Gap tekivät naurettavan yksinkertaisen markkinointitempauksen, joka toi runsaasti näkyvyyttä

25.8.2022 11:00
Toni Rajamäki
West ja Yeezy-brändi keräsivät teollaan ison määrän ansaittua mediaa.

Markkinoinnissa ei aina tarvitse tehdä asioita monimutkaisesti ja isolla budjetilla. Yksinkertainen on välillä kaunista.

Tästä on nähty historian aikana monia esimerkkejä, ja yksi viimeisimmistä todisteista on artisti Kanye Westin omistaman Yeezy-vaatebrändin käsialaa.

Yeezy ja tunnettu vaatekauppaketju Gap tekivät hiljattain yhteistyön, jonka keskiössä oli epäjärjestelmällisyys. Lyhyesti sanottuna epäjärjestelmällisyys tarkoitti sitä, että Yeezy-vaatteita myytiin Gap-kaupoissa isoista roskasäkin näköisistä pusseista. Säkit oli laitettu kaupoissa keskelle käytäviä, ja ruttuisia vaatteita ei oltu järjestetty edes koon mukaan. 

Niinpä asiakkaat joutuivat kaivamaan säkkejä pohjia myöten löytääkseen mieleisensä vaatekappaleen.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Yksinkertaisen kikan hienous piilee siinä, että epäjärjestelmällisyys herätti huomion. Yeezyn ja Gapin tempaus on kerännyt lukuisia osumia sosiaalisessa mediassa ja tavoittanut kymmeniä miljoonia ihmisiä. Lisäksi pr-osumia on tullut isoja, New York Postin kaltaisia medioita myöten.

Tempaus ei luonnollisesti ole kuitenkaan miellyttänyt kaikkia. Somessa jotkut kutsuvat Westiä neroksi, mutta toiset muistuttavat, että alipalkatut Gapin työntekijät joutuvat koko ajan siivoamaan kauppaa tempun takia.

– Olen innovaattori, ja en aio pyytää anteeksi ideoitani. Sitä media haluaa: saada meidät pyytämään anteeksi ideoitamme, jotka eivät sovi heidän raameihinsa, West puolustautui Fox Newsin haastattelussa.