Spinnovan tiedote
Brändit

Kansainvälistä kiinnostusta herättänyt suomalaisyhtiö Spinnova solmi yhteistyösopimuksen ulkoilubrändi The North Facen kanssa

17.8.2021 8:55
Toni Rajamäki
Osapuolet ovat tehneet kehityssopimuksen uusien vastuullisten ja teknisten ulkoiluvaatteiden kehittämiseksi.

Edistyksellisellä tavalla tekstiilikuituja valmistava suomalaisyhtiö Spinnova kertoo tehneensä merkittävän sopimuksen. Yhtiö tiedotti maanantaina lähteneensä yhteistyöhön tunnetun ulkoilubrändi The North Facen kanssa. Osapuolet ovat tehneet kehityssopimuksen uusien vastuullisten ja teknisten ulkoiluvaatteiden kehittämiseksi.

Yritysten tavoitteena on kehittää ekologisesti valmistettuja ulkoiluvaatteita laadusta tinkimättä. Spinnovan teknologialla tekstiilikuituja voidaan valmistaa puusta tai jätteestä, kuten, nahka-, tekstiili- tai elintarvikejätteestä. Patentoitu kuitu valmistetaan ilman kemikaaleja, ja prosessi ei tuota jätettä, sivuvirtoja tai mikromuovia. Lisäksi prosessin hiilidioksidipäästöt ja veden kulutus on hyvin vähäistä.

– The North Face on vastuullisten ulkoiluvaatteiden johtavia toimijoita. Tämä on meille hieno mahdollisuus testata materiaalimme rajoja The North Facen kanssa. Haluamme näyttää alalle uudenlaista esimerkkiä ekologisuudesta yhdistettynä tekniseen suorituskykyyn, sanoo Spinnovan toimitusjohtaja ja toinen perustaja Janne Poranen tiedotteessa.  

– Meidän kaiken kattava tavoitteemme on luoda kierrätettävämpiä tuotteita, kehittää jatkuvasti innovatiivisia materiaaleja ja vähentää edelleen tuotteidemme ympäristövaikutuksia. Spinnova on meille ihanteellinen kumppani tällä matkalla, kertoo puolestaan The North Facen globaali tuotekehitysjohtaja Oliver Lang.

Spinnova avaa ensi vuonna kaupallisen tuotantolaitoksen Jyväskylään, missä yrityksellä on toistaiseksi pilottitehdas ja tutkimuslaitos.

Paljoa huomiota herättänyt yritys on tehnyt aiemmin yhteistyösopimuksen H&M:n kanssa, ja Spinnovan kuitua on käytetty muun muassa Marimekon tuotteissa. Yhtiö listautui Helsingin pörssiin tänä vuonna ja herätti suurta kiinnostusta sijoittajien keskuudessa. Listautumisantiin osallistui muun muassa Adidas kolmella miljoonalla eurolla. Parhaimmillaan Spinnovan osake oli listautumisen jälkeen yli 50 prosentin nousussa.

Spinnova on kerännyt innovaatiollaan useita palkintoja, joihin lukeutuu muun muassa Fast Companyn World Changing Idea and Innovation by Design -palkinto. Spinnova onkin kerännyt laajalti huomiota ulkomailla. Viime viikolla brittiläinen mediajätti BBC teki artikkelin yhtiöstä ja haastatteli toimitusjohtaja Porasta.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)