Kuva: Canva Pty Ltd.
Mainonta

Kansainvälisen kauppakamarin päivitetyt markkinointisäännöt kieltävät vihapuheen ja disinformaation markkinoinnissa

4.9.2025 14:32
Mikko Perttunen
Mainonnan eettinen neuvosto alkaa soveltaa sääntöjä lokakuun alusta alkaen.

Kansainvälisen kauppakamarin markkinointisäännöksiä on päivitetty muun muassa syrjintäperusteiden osalta, ja nyt myös mielenterveys voi olla syrjintäperuste. Lisäksi säännösten päivityksessä disinformaatio ja vihapuhe on kielletty markkinoinnissa. Säännöissä myös määritellään vaikuttaja ensimmäistä kertaa.

–Jatkossa mainoksessa esiintyvän henkilön esitystapa on mahdollista katsoa syrjiväksi hänen fyysisten ominaisuuksiensa perusteella. Yksittäisenä seikkana myös mielenterveys voi olla syrjintäperuste. Lisäksi uutta on se, että ICC:n säännöt nimenomaisesti kieltävät vihapuheen ja disinformaation hyödyntämisen markkinoinnissa, Mainonnan eettisen neuvoston pääsihteeri Paula Paloranta, kertoo tiedotteessa.

Vaikuttaja on yksilö, yritys tai digitaalinen hahmo eli avatar.
MAINOS
MAINOS

ICC:n säännöissä määritellään myös ensimmäistä kertaa se, mitä vaikuttajalla tarkoitetaan. Vaikuttaja on yksilö, yritys tai digitaalinen hahmo eli avatar, joka kaupallisessa tarkoituksessa vaikuttaa yleisön asenteisiin yrityksen kanssa tehdyn markkinointisopimuksen pohjalta.

ICC:n vaikuttajaa koskevan määritelmän mukaan vaikuttaja on vuorovaikutuksessa seuraajiensa ja muun yleisönsä kanssa pääasiassa sosiaalisen median alustoilla. Vaikuttajan seuraajamäärällä ei ole merkitystä, joten mikrovaikuttajankin menettelyä voidaan arvioida ICC:n sääntöihin nojaten.

Jos vaikuttajalla ei ole markkinointia koskevaa sopimusta yrityksen kanssa, mutta hän pyrkii antamaa sellaisen vaikutelman, hänen menettelynsä voidaan katsoa harhaanjohtavaksi. Tällaisella menettelyllä vaikuttaja markkinoi ICC:n mukaan omaa toimintaansa.

ICC:n säännöissä on myös täysin uusia alaikäisiä vaikuttajia koskevia säännöksiä. Säännökset suojaavat alaikäisiä hyväksikäytöltä ja niissä korostetaan huoltajan roolia.

Mainonnan eettinen neuvosto alkaa soveltaa uusittuja sääntöjä lokakuun alusta alkaen.

– Uudet säännökset lisäävät kuluttajien luottamusta markkinointiin, kun esimerkiksi markkinoinnin tunnistettavuutta koskevat säännökset ovat entistä selkeämpiä, Paloranta toteaa.

Lue kaikki ICC:n päivitetyt säännöt täältä.

Sääntöjä sovelletaan kaikkeen markkinointiin riippumatta siitä, missä mediassa se on julkaistu. ICC korostaa, että markkinointi on terminä laaja eli kaikentyyppinen menettely, jonka pyrkimyksenä on tuotteiden myynninedistäminen, on markkinointia.

MAINOS