Kuva: Radiomedia
Mainonta

Kaiku-kilpailu uudistuu – tämän vuoden päätuomariksi luova johtaja Pasi Lindqvist

2.12.2025 13:00
Mikko Perttunen
Kynnys kilpailuun ilmoittautumiseen madaltuu.

Audiomainonnan Kaiku-kilpailun Teho-kategoria uudistuu ja kynnys osallistua madaltuu. Myös tuomarointiin tulee muutoksia.

Kaiku-kilpailu palkitsee vuosittain luovat, vaikuttavat ja korkeatasoiset audio- ja radiomainokset sekä kampanjat. Kilpailukategorioita on yhteensä yhdeksän.

Teho-kategoriassa monimediakampanjan radiopanostuksen vähimmäisosuus on jatkossa 10 prosenttia aiemman 20 prosentin sijaan. Uudistus mahdollistaa laajemman osallistujajoukon ja nostaa esiin kampanjoita, joissa radio on aidosti merkittävä osa mediakokonaisuutta.

Kaiku siirtyy tänä vuonna myös monikriteeriseen tuomarointimalliin.
MAINOS

Suomessa radio muodostaa keskimäärin noin viisi prosenttia mediapanostuksista, joten uusi raja korostaa edelleen radiota keskeisenä mediakanavana.

Teho-kategoriassa arvioidaan kampanjan tavoitteiden täyttymistä esimerkiksi myynnin, liidien, huomioarvon, tunnettuuden tai verkkosivuliikenteen kautta sekä kampanjan tuloksellisuutta ja radion roolia kokonaisuudessa.

Tänään auenneen ilmoittautumisen yhteydessä käyttöön on otettu uusi järjestelmä, joka tekee järjestäjien mukaan töiden ilmoittamisesta aiempaa selkeämpää ja sujuvampaa. Samalla Kaikun verkkosivut on uudistettu.

Kaiku siirtyy tänä vuonna myös monikriteeriseen tuomarointimalliin, jossa kilpailutyöt arvioidaan useiden ennalta määriteltyjen kriteerien perusteella.

Malli on käytössä myös Radiomedian toisessa kilpailussa, Radio Awardsissa, ja se parantaa tuomaroinnin johdonmukaisuutta ja vertailtavuutta. Tuomaroinnissa voidaan arvioida esimerkiksi luovaa ideaa, tuotantoa, äänimaailmaa, brändiviestiä ja tuloksellisuutta kategorian tarpeen mukaan.

Kaiku-kilpailun tuomariston puheenjohtajana toimii tänä vuonna N2 Creativen luova johtaja Pasi Lindqvist.

Tuomariston muut jäsenet ovat Riina Aho (Media Metrics Finland), Mari Laurean (Marketing Finland), säveltäjä Jarkko Meretniemi, Lasse Paasto (Folk Finland), Tessa Robertsson (Vastuullinen Lahjoittaminen VaLa ry), Mika Räihä (Dentsu), Samuel Räikkönen (SEK), Sami Särkelä (Gigantti), Heidi Taina (TBWA\Helsinki), Markus Terho (Metso Group), Ville Toriseva (Kohderyhmä), Jenna Vaartimo (Ivalo Creative Agency), Pauliina Venäläinen (Elo), Kalle Wallin (Nord DDB) ja Anne Weide (Kesko).

Voittajat julkistetaan Kaiku-gaalassa maaliskuussa.

Lue myös: Oikea Konekauppa palkittiin vuoden parhaasta audiomainoksesta – Vuoden audiomainostoimisto on SEK