Superhood
Media

Julkisviestintä sai oman kotimaisen somekanavan

17.1.2024 11:28
Mitra Vasara
Alustan sisältö ei määrity algoritmien mukaan, vaan käyttäjä näkee syötteessä valitsemansa alueen asioita.

Viranomaisviestintä on murroksessa sosiaalisessa mediassa. Vuoden 2023 aikana ensin THL ja äskettäin poliisi hylkäsivät X:n. THL perusteli päätöstä sillä, että alusta on houkutteleva väärän tiedon levittämiseen. Poliisin mukaan puolestaan sen viestien tavoitettavuus on heikentynyt, koska X:n algoritmit nostavat muita viestejä kärkeen, jolloin poliisin viesti voi jäädä havaitsematta.

Avoimessa testikäytössä yli vuoden ollut Superhood on paikallisiin ja alueellisiin asioihin keskittynyt sosiaalinen palvelu. Se julkaisee jo nyt muun muassa Poliisin sivustolta alueellisia tiedotteita ilman edellä mainittuja algoritmiongelmia.

Superhoodin käyttäjät eivät seuraa tilejä tai organisaatioita eikä heidän tarvitse anoa pääsyä alueellisiin ryhmiin. Palvelussa jokainen voi seurata juuri itseään kiinnostavia alueita, esimerkiksi piirtämällä ne kartalle. Sisällöt eivät määrity algoritmien mukaan, vaan alueen asiat tulevat esiin käyttäjän valintojen mukaisesti.

Palvelu jakaa julkishallinnon ja paikallisten mediakumppaneiden viestit ja indeksoi paikkatiedon. Viranomaisten viestit voivat kohdistua tiettyyn paikkaan tai rajattuun alueeseen kuten kaupunginosaan, kaupunkiin tai koko maahan. Käyttäjät voivat myös itse julkaista paikallisia viestejä joko kaikille tai vain alueen ihmisille sekä tykätä, kommentoida ja jakaa sisältöä kuten perinteisissä some-palveluissa.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Keskiössä yksityisyyden suoja 

Perinteiset sosiaalisen median alustat kaupallistavat käyttäjien profiilitietoja myymällä ne mainostajille. Superhoodin käyttö ei edellytä pakollista käyttäjätiliä eikä palvelu profiloi käyttäjiä henkilötietojen mukaan. Palvelun liiketoimintamalli perustuu siihen, että se tarjoaa julkaisualustan isoille organisaatioille, auttaa yrityksiä tavoittamaan ja viestimään asiakkailleen monipuolisesti sekä jakaa paikallisesti kohdennettua mainontaa.

Superhoodin tiedotteessa kerrotaan, ettei se kuitenkaan aio kilpailla paikallislehtien ja medioiden kanssa.

Superhoodin perustaja on kokenut teknologiayrittäjä Markku Mehtälä (kuvassa). Superhoodin rahoittajiin kuuluu suomalaisia pääomasijoittajia kuten Gorilla Capital sekä yksityisiä enkelisijoittajia.