Kolumni

Jokainen julkaisemasi kuva on arvovalinta

8.2.2024 7:05
Aino Nieminen
Onko markkinointimateriaalisi kuvitettu vain vaaleaihoisten ja vammattomien ihmisten kuvilla? Sellainen kuvamaailma ei vastaa monimuotoista, inhimillistä ja inklusiivista todellisuutta. Pahimmillaan rakennat kuvavalinnoillasi entistä syrjivämpää, epätasa-arvoisempaa ja rasistisempaa yhteiskuntaa, muistuttaa Aino Nieminen.

Oletko koskaan miettinyt, millaista maailmaa sinun ja yrityksesi kuvavalinnat rakentavat?

Jokainen kuva kertoo jotakin sinun tai yrityksesi arvoista. Sekin, jonka nappasit viimeksi kuvapankista, vaikket olisi ajatellut sen kohdalla koko asiaa.

Millaisia ihmisiä valitsemissasi kuvissa näkyy? Ovatko he vaaleaihoisia, vammattomia naisia? Ehkä kokonainen all male panel pukumiehiä? Vai kenties täysin väärässä yhteydessä (tai asussa) esitettyjä tietyn ammattikunnan edustajia tai toiseuttavaan rooliin asetettuja vähemmistöjä?

Asiakkaani järkyttyi osoittaessani, että heidän koko aiempi viestintänsä pohjautui lähes pelkästään vaaleaihoisten (ja -hiuksisten!) naisten kuville.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Tein brändiuudistusta eräälle asiakkaalleni. He järkyttyivät silminnähden osoittaessani, että heidän koko aiempi viestintänsä pohjautui lähes pelkästään vaaleaihoisten (ja -hiuksisten!) naisten kuville. He eivät “vain olleet tulleet ajatelleeksi, että sillä on jotain väliä”. 

Kuvat todella viestivät enemmän kuin tuhat sanaa. Ja ne tekevät niin, vaikket olisi ajatellut asiaa tarkemmin. Kun viestit kuvin, rakennat kuvillasi tietynlaista maailmaa. Onko se monimuotoinen, inhimillinen ja inklusiivinen? Minkälaiset ihmiset tai asiat saavat näkyä? Mitkä tai ketkä eivät? Valta valita sisältää aina myös vastuun valinnan seurauksista.

Kuvavalintasi ovat parhaimmillaan jopa aktivismia, vaikket olisikaan kirjoittanut someprofiiliisi sanaa aktivisti.

Kuvavalintasi ovat parhaimmillaan jopa aktivismia, vaikket olisikaan kirjoittanut someprofiiliisi sanaa aktivisti. Pahimmillaan rakennat entistä syrjivämpää, epätasa-arvoisempaa ja rasistisempaa yhteiskuntaa. Maailma rakennetaan nimittäin näin tekoälyn ja kuvapankkien kultakaudellakin edelleen kuva ja sana kerrallaan, etkä sinä tai kukaan muukaan voi astua sivuun näistä arvovalinnoista.

Brändiuudistusasiakkaani onneksi tunnisti vastuunsa ja uudisti rohkeasti kuvamaailmaansa. Sittemmin heidän viestinnässään on nähty eri värisiä, ikäisiä, kokoisia ja muotoisia ihmisiä. Moninaisuus nostettiin samalla koko brändiuudistuksen keskiöön sekä yhdeksi brändin tärkeimmistä arvoista.

Kun puhutaan representaatiosta, inklusiivisuudesta, rasismista tai informaatiovaikuttamisesta, unohtuu usein se, että aihe ei koske ainoastaan ylikansallisia somejättejä tai globaaleja suurvaltoja. Kyse on konkreettisista, ruohonjuuritason teoista. Esimerkiksi siitä, millaisia kuvia juuri sinä ja yrityksesi julkaisette seuraavaksi.

Aino Nieminen on luovuuden ja bisneksen rajapinnassa viihtyvä multiyrittäjä sekä graafisen alan sveitsilänen linkkuveitsi, joka juo liikaa kofeiinitonta kahvia ja uskoo ihmeisiin.