.jpg)
Vuonna 2024 pidettyjen Euroopan parlamentin vaalien viestintäkampanja Käytä ääntäsi on saanut lukuisia kansainvälisiä, eurooppalaisia ja kansallisia palkintoja. Kampanja toteutettiin yhteistyössä NoA & Co.- ja ICF Next -mainostoimistojen kanssa.
Kampanjan keskiössä oli neljän minuutin dokumentti, jossa esiintyi isovanhempia ja heidän lapsenlapsiaan kaikista EU-maista. Heidän käsikirjoittamattomat keskustelunsa vapaudesta, valinnoista ja demokraattisesta vastuusta loivat henkilökohtaisen ja samastuttavan näkökulman Euroopan yhteisiin demokraattisiin arvoihin.
Nimekkäin tunnustus on aiemmin tässä kuussa myönnetty Eurobest-kilpailun Creative Effectiveness Grand Prix -palkinto. Siinä korostettiin kampanjan vahvaa konseptia, Euroopan laajuista merkitystä ja konkreettista vaikutusta demokratiaan osallistumiseen.
Kampanja on aiemmin voittanut kansallisia palkintoja, muun muassa tanskalaisen The True Award -palkinnon (elokuvaohjaus, yli 60 sekunnin elokuva ja roolijako) ja tuomariston Coup de Cœur -palkinnon L’Agence Média de l’Année -kilpailussa (brändisisältö/yritysvastuu).
Myöhemmin se voitti kaksi kultaista palkintoa Danish Digital Awards -gaalassa (sisältö ja tarkoitus, järjestöt ja julkinen sektori). Se sai myös useita kansainvälisiä huomionosoituksia, kuten pronssia Clio Awards -gaalassa (käsikirjoittamaton elokuva, luova vaikuttavuus), One Show Gold Pencil -palkinnon (roolijako) sekä D&AD Wood Pencil -palkinnon (roolijako).
Muita palkintoja ovat muun muassa kulta La Nuit des Rois -gaalassa (yritys- ja yhteisöviestintä), kultainen palkinto Deauville Green -festivaalilla (ihmisoikeudet) kultaa Creative Circle Awards Denmark -gaalassa (ansaittu media), Tanskan Rambuk Awards -palkinnot (kampanja, vaikutus) sekä kolme hopeista Effie‑palkintoa Tanskan Effie -gaalassa (brändätty sisältö, voittoa tavoittelematon, tiedotus- ja suhdetoiminta).
Kampanja oli loppusuoralla ehdokkaaksi myös vuoden 2025 Cannes Lions International Festival of Creativity -mainosfestivaaleille.
Kampanjan toteutuksessa käytettiin täysin integroitua yhdistelmää ostettuja, ansaittuja, jaettuja ja omistettuja tiedotuskanavia. Lisäksi se saavutti paljon orgaanista näkyvyyttä, sillä se esitettiin esimerkiksi Cannesin elokuvajuhlilla ja lähes 900 elokuvateatterissa kaikkialla EU:ssa.
Kampanja toteutettiin kaikissa EU:n 27 jäsenmaassa. Sen näkyvyys ja vaikuttavuus oli merkittävä:
Muistettavuus oli 40 prosenttia ja dokumentti keräsi 339 miljoonaa kokonaista katselukertaa verkossa. Siitä julkaistiin yli tuhat artikkelia, ja kampanja mainittiin yli 22 tuhannessa televisiolähetyksessä 397 eri kanavalla. Ansaitun median arvoksi arvioitiin 43,2 miljoonaa euroa.
Mikä tärkeintä, äänestysaktiivisuus oli 45 prosenttia korkeampi niiden äänestäjien keskuudessa, jotka muistivat nähneensä kampanjan.
Europarlamenttivaaleissa olikin korkein äänestysaktiivisuus sitten vuoden 1994.
Onneksi olkoon vuoden 2025 Kasvukeissit Hetki, Volvo, Bats, Laattapiste-Pukkila ja Locobase! Tutustu uusiin Kasvukeisseihin ja poimi itsellesi vinkit ja opit vaikuttavaan markkinointiin.
Katso Kasvukeissit tästä