Kuva: Itis
Myynti

Itiksen näyttävä markkinointiviestintäkampanja palkittiin – vuoden kauppakeskusteot on nyt valittu

12.11.2025 7:45
Mikko Perttunen
Muita palkittuja olivat muun muassa Jumbo ja Colliers.

Vuoden kauppakeskusteot on valittu.

Kauppakeskus Itikselle irtosi peräti kaksi voittoa, sillä helsinkiläinen kauppakeskus voitti ykkössijan markkinointi ja viestintä -kategoriassa sekä palveluiden ja asiakaskokemuksen kehittämisen kategoriassa.

Markkinointi ja viestintä -kategoriassa voitto irtosi näyttävällä Itis 40 vuotta – The Launch -kampanjalla. Kolmiportainen kampanja yhdisti Itiksen pitkän historian ja laajan konseptiuudistuksen. Se huipentui avajaisviikkoon, jossa nähtiin päivittäisiä tapahtumia, tunnettuja artisteja ja Itiksen oma vaatemallisto.

Kävijämäärät kasvoivat parhaimmillaan 44 prosenttia ja myynti jopa 14 prosenttia verrattuna edellisvuoteen.

MAINOS
MAINOS

Tuomariston mukaan Itiksen jälkimmäisessä kategoriassa palkittu konseptiuudistus on puolestaan hyvä esimerkki siitä, miten kauppakeskus voi huomioida ympäristönsä ja sen rakenteelliset muutokset ja tehdä näistä vahvuutensa.

Uusien palveluiden ja asiakaskokemuksen kehittämisen kategoriassa jaettiin myös kunniamaininta raisiolaiselle Kauppakeskus Myllylle. Myllyn Akatemia tarjoaa vuokralaisille esimerkiksi livekoulutuksia, turvallisuuskoulutusta verkossa, Mystery Shopping -tutkimuksia ja mentorointiohjelmia.

Vastuullisuuden kategoriassa voittajaksi nousi vantaalainen Jumbo.

Perustelujen mukaan Jumbo toimii sekä tekijänä että mahdollistajana: osa työstä tehdään itse, mutta myös liikkeiden, asiakkaiden ja lähialueiden yhteisöjen kanssa tehdään yhteistyötä vastuullisten valintojen mahdollistamiseksi.

Vastuullisuustyö nähdään myös kokonaisvaltaiseksi ja se ulottuu kauppakeskuksen energiatehokkuuden parantamisesta yhteisöllisiin taidetyöpajoihin ja yhdessä liikkeiden kanssa järjestettäviin vastuullisuustempauksiin.

Kunniamaininnan kategoriassa sai Kauppakeskus Ainoan Älä kulje ohi -vastuullisuustyö, joka keskittyy lasten ja nuorten kiusaamisen ehkäisyyn. Ainoan henkilökuntaa on koulutettu tunnistamaan ja puuttumaan kiusaamiseen, minkä lisäksi työ näkyy sisäisessä viestinnässä ja yhteistyössä Mieli ry:n kanssa.

Digitaalisuuden ja uuden teknologian hyödyntämisen kategoriassa voittaja on Colliersin Colliers 360 -raportointipalvelu, joka tarjoaa kauppakeskuksille kokonaisvaltaisen työkalun tiedolla johtamiseen.

Colliersin palvelu tuo reaaliaikaisen, eri järjestelmistä yhdistetyn datan vuokralaisten ja kauppakeskusten käyttöön, mikä mahdollistaa nopean reagoinnin ja tehokkaan päätöksenteon. Tuomariston mukaan palvelu vastaa alan tarpeeseen siirtyä vuosiraporteista kohti jatkuvaa seurantaa.

Vuoden 2025 kilpailuun osallistui yhteensä 21 kauppakeskustekoa.