Lidl
Brändit

Itä-Euroopan teemaviikoltaan “venäläistyyliset” tuotteet poistanut Lidl saa ryöpytystä – näin yritys kommentoi tapausta

9.3.2022 11:30
Toni Rajamäki
“Jatkossa jos vastaavia tilanteita tulee, täytyy erilaisia ratkaisuja punnita entistä tarkemmin", sanoo Lidlin kampanjointiosaston päällikkö Meri Aalto.

Päivittäistavarakauppaketju Lidl on saanut Suomessa ryöpytystä Itä-Euroopan teemaviikkoon liittyvästä päätöksestään. Lidl Suomi päätti poistaa teemaviikoltaan kaikki “venäläistyyliset” tuotteet Venäjän hyökkäyksen takia.

“Venäläistyyliset” tuotteet tarkoittavat tuotteita, jotka sisältävät venäjänkielistä tekstiä tai muita selkeitä viittauksia Venäjään. Eli valmistusmaa ei ollut ainoa kriteeri.

Päätös on aiheuttanut paljon keskustelua sosiaalisessa mediassa, jossa Lidliä syytetään muun muassa kulttuurillisesta syrjinnästä.

“Venäläistyylisiä” tuotteita mainostettiin Lidlin tarjouslehdessä, koska kampanjat suunnitellaan ja tilataan kuukausia etukäteen, mutta tarjouslehdessä oli kieltoon menneiden tuotteiden kohdalla teksti “Ei myynnissä Ukrainan tilanteen takia”.

Lidlin kampanjointiosaston päällikkö Meri Aalto avasi sähköpostitse päätöksen taustoja MarkkinointiUutisille ja kertoi, ettei ketju halunnut asiakkaidensa joutuvan arpomaan, onko jokin tuote valmistettu Venäjällä vai ei.

– Viimeisten kahden viikon aikana olemme saaneet lukuisia kyselyitä siitä, onko valikoimassamme venäläisiä tuotteita. Tarkastimme valikoimamme, eikä meillä ole myynnissä Venäjällä valmistettuja tuotteita. Kävimme myös Itä-Euroopan teeman huolellisesti läpi, ja päätimme jättää myynnistä yksittäisiä venäläistyylisiä tuotteita, joissa on esimerkiksi venäjänkielistä tekstiä tai muita selkeitä viittauksia Venäjään. Emme arvota eri ruokakulttuureja, mutta emme myöskään halunneet, että asiakkaat joutuvat nykyisessä tilanteessa pohtimaan kaupassa käydessään, onko tuote Venäjällä valmistettu, Aalto sanoo.

Lidl lahjoittaa kaikki teemasta poistetut tuotteet yhteistyökumppaneidensa kautta ruoka-apuun Suomessa.

Julkinen paine ei saanut Lidliä pyörtämään päätöstään. Aalto toteaa, että jatkossa Lidl pyrkii pohtimaan tarkemmin, jos eteen tulee vastaavia tilanteita.

– Olemme saaneet aiheesta runsaasti palautetta, ja ymmärrämme asiakkaiden huolen. Jatkossa jos vastaavia tilanteita tulee, täytyy erilaisia ratkaisuja punnita entistä tarkemmin.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)