Saksalainen uusnatseja ja äärioikeistoa vastustava Laut gegen Nazis (“Melua natseja vastaan”) -järjestö on varmistanut tavaramerkkioikeudet Saksan suurimman natsien verkkokaupan Druck18:n nimeen, STT tiedottaa.
Järjestö on jo aiemmin hankkinut tavaramerkkioikeudet myös useisiin kielellisiin koodeihin tai kirjainlyhenteisiin kuten “HTLR”, “Döp dö dö”, “VTR LND” ja “enness”. Der Spiegelin mukaan nämä koodit ovat laajalle levinneitä äärioikeistolaisia viittauksia. Niitä käytetään kiertämään natsisymboleiden käytön kieltävää lainsäädäntöä ja viestimään muille aatteen kannattajille.
“Olemme jo todistaneet yksittäisten koodien tavaramerkkirekisteröinnillä, että pystymme lyömään natseja sinne, missä se eniten heitä sattuu eli lompakkoon. Druck18:n avulla menemme askeleen pidemmälle”, Laut gegen Nazisin perustaja Jörn Menge sanoo tiedotteessa. Menge perusti järjestön vuonna 2004 tavoitteenaan luoda kansanliike äärioikeistoa vastaan.
Laut gegen Nazis rekisteröi verkkokaupan nimen tavaramerkiksi, jotta äärioikeisto ei voi enää käyttää nimeä kaupallisesti. Nimen jatkokäyttö johtaa oikeudellisiin seurauksiin, kuten vahingonkorvausvaateisiin.
Tämä aloite osuu todella maaliin.
Tavaramerkkioikeuksien säilyttämiseksi Laut gegen Nazis on perustanut oman verkkokauppansa (www.druck18.com), jossa se myy koodeilla varustettuja tuotteita - tosin erittäin karnevalisoituja versioita niistä. Myynnistä saamillaan tuloilla järjestö rahoittaa natsien vastaisia kampanjoitaan.
Entinen uusnatsi ja äärioikeistolaisen verkkokaupan pitäjä Philip Schlaffer kiittää järjestöä tempauksesta.
“Suurin osa [äärioikeisto]liikkeestä rahoitetaan tuotemyynnillä, ja Druck18 on sen lippulaiva. Myyntiin puuttumalla viedään liikkeeltä rahaa, tavoitettavuutta ja samaistumispintaa. Tämä aloite osuu todella maaliin”, Schlaffer sanoo tiedotteessa.
Rights against Right -kampanjan on suunnitellut mainostoimisto Jung von Matt. Kampanja voitti Responsibilty Grand Prix -palkinnon 2024 Epica Awards -gaalassa.