Kuva: Canva Pty Ltd.
Media

HS: Yläkoulun oppikirjassa opetetaan mainostajien tarpeiden vaikuttavan median sisältöön

2.5.2025 9:41
Mikko Perttunen
Medioiden kerrotaan oppikirjassa pyrkivän tasapuolisuuteen vain toisinaan.

Yläkoulun yhteiskuntaopin oppikirja väittää, että mediat eivät yleensä ole riippumattomia, kertoo Helsingin Sanomat.

Kirjan painos on vuodelta 2024.

Memo-oppikirjasarjan yhdeksännen luokan kirjassa käsitellään mediaa, ja mainitaan muun muassa, että mediat eivät yleensä ole riippumattomia vaan heijastelevat omistajiensa, toimittajiensa ja muiden sisällöntuottajiensa mielipiteitä ja näkemyksiä.

Medioiden kerrotaan pyrkivän tasapuolisuuteen vain toisinaan. Kirjassa myös kirjoitetaan, että ”joskus tavoite on taas tuottaa propagandaa eli tarkoituksellisesti ja yksipuolisesti vaikuttaa yleisön mielipiteisiin”.

"Suomessa journalistisia medioita ohjaavat Journalistin ohjeet."
MAINOS

Median kaupallisista intresseistä oppikirja mainitsee, että ”myös taloudelliset seikat, kuten mainostajien tavoitteet, voivat vaikuttaa medioiden sisältöön. Kaupalliset mediat saavat suuren osan tuloistaan mainostajilta ja pyrkivät siksi pitämään sisällön sellaisena, ettei se ärsytä mainostajia.”

Suomessa journalistisia medioita ohjaavat Journalistin ohjeet, joiden tavoitteena on muun muassa tukea sananvapauden vastuullista käyttämistä mediassa sekä edistää keskustelua journalistisesta työstä ja journalismin etiikasta.

Yksi ohjeiden keskeisistä kohdista on se, ettei päätösvaltaa toimituksellista sisältöä koskevista ratkaisuista saa missään olosuhteissa luovuttaa toimituksen ulkopuolelle vaan journalistiset päätökset tehdään toimituksissa riippumattomasti. Tämä tarkoittaa myös sitä, ettei mainostajilla ole mahdollisuutta vaikuttaa journalistisen median toimituksellisiin sisältöihin.

Markkinointiuutiset on sitoutunut julkisen sanan neuvoston periaatteisiin ja Journalistin ohjeisiin.

Yksi oppikirjan kirjoittajista, Tampereen yliopistossa opettava Jussi Hanska, kertoo HS:lle, että kyseisessä osiossa puhutaan yleisellä tasolla koko Suomen mediakentästä, eikä jaottelua sanomalehtien, television ja toisaalta huuhaamedioiden välillä ole tehty.

Kirjasarjan kustantajana toimii nykyisin Sanoma Pro, joka osti oppimateriaali­liiketoiminnan Editalta vuoden alussa. Kirja on tosin kirjoitettu Editan aikana.

Lue myös: Edita Group myy oppimateriaalien kustannusoikeuksiaan Sanoma Prolle – yhtiö päättää 33 työsuhdetta

Sanoma Pron yläkoulun liiketoimintapäällikkö Kirsi Vuorinen kertoo HS:lle, että kappale perustuu opetussuunnitelmaan, jonka mukaan tavoitteena on ohjata oppilasta arvioimaan kriittisesti median roolia ja merkitystä.

MAINOS