Ilmiöt

Historiallisen tuoteinnovaation suosio lähti uuteen nousuun koronavirustilanteen takia – "Kasvua 200 prosenttia"

Ihmisten pysyminen kotona on ollut eduksi lukuisille tuotteille.
Kuva:
Unsplash/Ryoji Iwata
Historiallisen tuoteinnovaation suosio lähti uuteen nousuun koronavirustilanteen takia – "Kasvua 200 prosenttia"

Ennen kuin tietokoneet, matkapuhelimet ja pelikonsolit yleistyivät, viettivät ihmiset aikaa muun muassa palapelien parissa. Sitten iski teknologia-aalto, ja palapelien suosio laski. Sitten tuli kuitenkin koronavirus, mikä sai ihmiset linnoittautumaan koteihinsa, ja se taas nosti palapelit uuteen lentoon.

Näin kertoo tuotteiden hintavertailua tekevä Hintaopas tiedotteessaan. Hintaoppaan mukaan palapelien suosio verkossa on kasvanut jättimäisesti. Esimerkiksi Ruotsissa Hintaoppaan sivuston palapelejä koskevat haut kasvoivat jopa 5203 prosenttia vuodesta 2019.

Suomesta ei ole saatavissa yhtä kattavaa dataa, sillä Suomen Hintaoppaan palapelikategoria on vasta lanseerattu. Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett kuitenkin sanoo, että kategorian suosio kasvaa koko ajan.

– Kun katsotaan Ruotsin dataa, voimakas kasvu palapelien suosiossa alkoi huhtikuun 2020 alussa koronatilanteen kärjistyttyä. Erityisen suosittuja edelliseen vuoteen verrattuna palapelit olivat marras-joulukuussa. Ennen vuotta 2020 palapelien kokoaminen ei ollut mikään suosittu juttu, eivätkä tuotteet kiinnostaneet verkossa aikuisia kuluttajia. Palapelikategoria kasvaa nyt myös Suomessa koko ajan: esimerkiksi viimeisen seitsemän päivän aikana kasvua on ollut 200 prosenttia edeltävään viikon jaksoon verrattuna, sanoo Matinvesi-Bassett tiedotteessa.

Palapeliä voi helposti kutsua historialliseksi tuoteinnovaatioksi, sillä tiettävästi ensimmäinen palapeli kehitettiin 1760-luvulla. Niiden suosio nousi isoin askelin Yhdysvalloissa 1900-luvun alussa ja levisi lopulta muualle maailmaan.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa