Lapin yhteisen aluebrändin päivitystyö etenee jatkossa bränditoimiston kanssa tehtävällä yhteistyöllä.
Yhteistyöhön valittiin helsinkiläinen brändisuunnittelutoimisto Werklig Oy. Toimisto on suunnitellut muun muassa vuonna 2017 lanseeratun Helsingin kaupunkibrändin ja ollut luomassa Tirolin sekä Georgiassa sijaitsevan Svanetin vuoristoalueen brändejä. Yritysmaailmassa Werklig on ollut rakentamassa esimerkiksi Kyrö Distilleryn ja Vaisalan brändejä.
Lapin liiton hallinnoima Lappi-brändi 2.0 -hanke haki kaksiosaisen kilpailutuksen kautta mainostoimistokumppanikseen toimistoa, jolla on vahva osaaminen aluebrändeistä ja alueen asukkaiden osallistamisesta sekä näyttöjä Suomesta ulospäin kerrottavassa tarinassa osaamisen näkökulmista. Kilpailutukseen saatiin 15 hakemusta.
Toiseen vaiheeseen valittiin seitsemän luovaa toimistoa, ja jatkoon menneiden joukossa oli myös kolme lappilaista toimistoa: Flatlight Creative House, Mainostoimisto Puisto sekä Kota Collective.
– On tärkeää, että onnistumme kertomaan Lapin tarinaa tuoreella ja uusia asukkaita ja osaajia houkuttelevalla tavalla, mutta samalla myös siten, että brändi koetaan omaksi lappilaisten keskuudessa. Uskomme, että Werkligin kanssa tehtävällä yhteistyöllä onnistumme siinä, Lappi-brändi 2.0 -hankkeen projektipäällikkö Katariina Imporanta kertoo tiedotteessa.
– Olemme todella innoissamme alkavasta yhteistyöstä. Lappi on alueena paitsi ainutlaatuinen, myös henkilökohtaisesti erityisen lähellä sydäntä, Kittilästä kotoisin oleva Werkligin toimitusjohtaja Janne Kaitala jatkaa.
Lappi-brändi 2.0 -hankkeen päätoteuttajana on Lapin liitto ja osatoteuttajana Lapin yliopiston graafisen suunnittelun koulutusohjelma. Hanke on aloitettu vuoden 2024 alussa ja sen budjetti on 1,4 miljoonaa euroa. Mainostoimiston kanssa tehtävän brändipäivitystyön budjetin suuruus on hankkeessa 106 000 euroa.