Kuva: Finavia
Brändit

Helsinki-Vantaan lentoasema palkittiin jälleen Euroopan parhaana omassa kokoluokassaan

11.3.2024 8:53
Mikko Perttunen
Palkinto on viides kuuden vuoden sisään.

Matkustajat ovat valinneet Helsinki-Vantaan asiakaskokemukseltaan Euroopan parhaaksi lentoasemaksi 15–25 miljoonan matkustajan kokoluokassa.

Palkinnon myöntää vuosittain lentoasemien kansainvälinen kattojärjestö Airports Council International (ACI). Palkinto perustuu jatkuvaan asiakastyytyväisyyden ja palvelujen laadun mittaukseen. Tutkimukseen osallistuu vuosittain 400 lentoasemaa 95 maasta.

Lentomatkustajat arvioivat ASQ-tutkimuksessa 30 eri palvelukategoriaa matkustajapolun eri vaiheissa. Niihin kuuluvat muun muassa opastus, asiakaspalvelu, lähtöselvitys sekä ostos- ja ruokailumahdollisuudet. Tutkimusta varten Helsinki-Vantaalla haastatellaan vuosittain noin neljää tuhatta lentomatkustajaa.

Finavia on voittanut ASQ-palkinnon viidesti viimeisen kuuden vuoden aikana. Palkinto on myönnetty Helsinki-Vantaalle vuosina 2018, 2019, 2020, 2022 ja 2023.

Myös liikematkustajat arvioivat Helsinki-Vantaan lentoaseman maailman parhaimmistoon. Helsinki-Vantaa sijoittui maailman viiden parhaan joukkoon helmikuun lopussa julkaistulla listalla.

– Olemme onnistuneet nostamaan Helsinki-Vantaan asiakastyytyväisyyden tasoa pitkäjänteisesti, ja vuoden 2023 ASQ-tutkimustulos on lentoaseman historian korkein, Finavian toimitusjohtaja Kimmo Mäki sanoo tiedotteessa.

Asiakaskokemuksen kehittäminen oli keskiössä Helsinki-Vantaan historian mittavimmassa kehitysohjelmassa, jonka myötä lentoasema uudistui kauttaaltaan. Finavia sai kymmenvuotisen kehitysohjelman onnistuneesti päätökseen viime vuonna, jolloin muun muassa turvatarkastuksessa sallittujen nesteiden määrä nostettiin kahteen litraan, lentoasemalle avautui yhteensä 26 myymälää, ravintolaa ja kahvilaa ja matkatavaralogistiikka modernisoitiin uusine laitteistoineen ja tiloineen.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)