Canva Pty Ltd
Brändit

Helsinki houkuttelee kansainvälisiä matkailijoita eurooppalaisia kilpailijakaupunkeja huonommin – syynä vähäisempi markkinointi?

6.5.2024 9:49
Mitra Vasara
Tuoreen selvityksen mukaan Helsinki on pudonnut kilpailijakaupunkien kyydistä erityisesti pandemian jälkeen.

Kansainvälinen matkailu on kasvanut koronapandemian jälkeen muissa pohjoiseurooppalaisissa suurkaupungeissa selvästi Helsinkiä nopeammin. Vuonna 2023 Helsingissä kertyi ulkomaisten matkailijoiden yöpymisiä vajaat kaksi miljoonaa. Luku on 78 prosenttia vuoden 2019 yöpymisistä. Sen sijaan Tukholmassa, Kööpenhaminassa, Oslossa ja Hampurissa matkailu on toipunut pandemiasta huomattavasti paremmin.

Tiedot pohjautuvat Helsingin matkailun potentiaali -selvitykseen, jonka tilasi Helsingin Matkailusäätiön ja toteutti Visitory Oy.

– Suomi ja Helsinki kiinnostavat tällä hetkellä kansainvälisesti enemmän kuin koskaan. Helsingissä on investoitu vuosien ajan hotellikapasiteettiin sekä muuhun matkailun infrastruktuuriin ja ravintolatarjontamme pärjää nykyisin hyvin vertailussa verrokkikaupunkien kanssa, sanoo Helsingin Matkailusäätiön hallituksen puheenjohtaja Mikko Leisti tiedotteessa.

Leistin mukaan Helsinki on pudonnut kilpailijakaupunkien kyydistä erityisesti pandemian jälkeen.

– Selvitys osoittaa kuitenkin, että Helsingin matkailulla on valtavasti potentiaalia, joka ei nyt toteudu. Meidän täytyy löytää yhdessä uusia tapoja kutsua kaikki kiinnostuneet tulijat Helsinkiin, Leisti jatkaa.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Helsinki jäljessä myös kotimaisten matkailijoiden määrässä

Kööpenhamina on runsaalla kuudella miljoonalla vuosittaisella yöpymisellään tutkituista kaupungeista suosituin kohde kansainvälisten matkailijoiden keskuudessa. Helsinki on pudonnut kahtena viime vuonna Oslon taakse joukon viimeiseksi.

Myös kotimaisten matkailijoiden määrässä Helsinki jäi runsaalla kahdella miljoonalla yöpymisellään kauas verrokkikaupunkien taakse. Oslossa ja Kööpenhaminassa yöpyi oman maan kansalaisia noin kaksinkertainen, Tukholmassa kolminkertainen ja Hampurissa lähes kuusinkertainen määrä.

Selvityksessä vertailtiin myös kaupunkien panostuksia matkailumarkkinointiin. Helsingin markkinoinnista vastaavan Helsinki Partnersin 8,4 miljoonan euron vuosibudjetista matkailijoiden houkutteluun käytetään noin 2,2 miljoonaa. Tukholmassa, Oslossa ja Hampurissa matkailumarkkinointiorganisaatioilla on käytössään 5–9 miljoonaa euroa ja Kööpenhaminassa peräti 36 miljoonaa euroa.

– Toisaalta on hienoa, miten kustannustehokasta Helsingin markkinointi on ollut. Toisaalta on mahdotonta olla tekemättä johtopäätöstä, että jätämme hyödyntämättä mahdollisuuksiamme kertomalla itsestämme potentiaalisille tulijoille vähemmän kuin muut, Leisti sanoo.

Selvityksen mukaan Helsinkiin kohdistuvan matkailun kasvulla olisi huomattavia taloudellisia vaikutuksia. Vuonna 2022 Helsingin välittömät tulot matkailusta olivat 1,2 miljardia euroa ja matkailun kokonaisvaikutukset 2 miljardia euroa.

Selvityksessä laskettiin, että jos Helsinkiin kohdistuva kansainvälinen matkailu palaa vuonna 2025 vuoden 2019 tasolle ja kasvaa tämän jälkeen neljä prosenttia vuosittain, matkailusta saatava vuosittainen tulo kasvaa vuoteen 2030 mennessä kerrannaisvaikutuksineen 540 miljoonalla eurolla. Helsinkiin saapuvien kotimaisten matkailijoiden määrän lisääntyminen voisi selvityksen mukaan synnyttää tätäkin voimakkaampaa kasvua.

Selvityksen mukaan kiinalaisia yöpyi Helsinkiä enemmän vain Kööpenhaminassa. Helsingissä yhdysvaltalaisten matkailijoiden määrä jäi vain noin kolmasosaan Tukholmaan ja Kööpenhaminaan verrattuna.

Tarkastelussa mukana olevat kansainvälisen matkailun lähtömaat ovat Yhdysvallat, Saksa, Ruotsi, Iso-Britannia, Ranska ja Kiina.