Kadonneesta lemmikistä voi tehdä paikallisen julkkiksen, mikä voi jouduttaa sen löytymistä.
Digitaalisuus

Hävisikö elukkasi? Nyt sen kuvan voi laittaa katoamisalueen mainosnäytöille

1.12.2025 10:32
Harri Junttila
Suomessa testataan uutta teknologiaa, joka auttaa kadonneiden lemmikkien löytämisessä. Samalla mainosnäytöille tulee uutta käyttöä.

Kadonneen lemmikin etsintään on kehitetty uusi ratkaisu perinteisten ilmoituslappujen ja somepäivitysten rinnalle. Kyseessä on lemmikkitarvikeketju Mustin ja Mirrin kokeilu, joka hyödyntää katoamisalueen ulkomainosnäyttöjä. Kun lemmikki katoaa, Karkurit.fi-sivustolla tehty katoamisilmoitus ilmestyy automaattisesti postinumeron perusteella katoamisalueen ulkomainosnäytöille. Sivusto on Suomen käytetyin alusta kadonneiden lemmikkien etsimisessä. Ilmoitus on ilmainen ja se näkyy näytöillä mainosten väleissä vuorokauden ympäri, Musti ja Mirri tiedottaa.

– Tämän teknologian avulla tieto karanneesta lemmikistä saadaan nopeasti alueella liikkuville. Musti ja Mirri toimii valtakunnallisesti ja meillä on mahdollisuus antaa näkyvyyttä kadonneille karvaisille perheenjäsenille etelästä pohjoiseen ja idästä länteen. Haluamme olla mukana edistämässä lemmikkiperheiden hyvinvointia kaikin keinoin ja koko verkostomme voimalla, eläintenkouluttaja Janica Raudasoja Mustista ja Mirristä sanoo.

Tiedotteen mukaan huoli lemmikin katoamisesta koskee suomalaisia laajasti, sillä tutkimusyhtiö Kantarin mukaan Suomessa on noin 800 000 koiraa ja miljoona kissaa. Karkurivahti-kokeilussa ovat mukana lähes kaikki ulkomainostoimijat. Se hyödyntää ulkomainosyhtiöiden tuhansia näyttöjä kattavaa verkostoa. Palvelu näkyy katukuvassa kuukausien ajan ja saattaa jäädä jopa pysyväksi.

MAINOS

Lemmikkien katoamisilmoituksiin erikoistunut Karkurit.fi-sivusto on toiminut jo 22 vuotta. Sivustolle ilmoitettiin viime vuonna lähes 2 000 kadonnutta lemmikkiä. Eniten ilmoituksia tehtiin kissoista.

– Kadonneen lemmikin etsimisessä nopeus ja tiedon tehokas levittäminen ovat valttia. Ilmoituksilla haetaan näköhavaintoja, jotta tiedetään, mistä etsiä. Mainosnäyttöjen käyttäminen kiinnittää varmasti huomiota ja lisää havaintoja. Valtaosa ihmisistä välittää eläimistä ja tuntee huolta, jos omalla asuinalueella on jonkun lemmikki karannut, Maija Ankkuri Karkurit.fi-sivustoa ylläpitävästä Suomen löytöeläinapu ry:stä sanoo tiedotteessa.

Kadonneen lemmikin etsiminen on ensisijaisesti omistajan harteilla eikä Suomessa ole ammattimaista lemmikkien etsintää. Muutamat tahot kouluttavat etsijäkoiria, antavat etsimisohjeita ja lainaavat loukkuja.