Näkökulma

Halusin tehdä vain siistejä juttuja, kunnes huomasin, ettei markkinointi toimi niin

Markkinoinnissa onnistumisen kannalta olennaista on tehdä juttuja toisille, ei itselle, Antti Sipilä muistuttaa.
Kuva:
Halusin tehdä vain siistejä juttuja, kunnes huomasin, ettei markkinointi toimi niin

”Haluaisin tehdä vain siistejä juttuja. En mitään tylsää.”

Tämä on yleinen ajatus työelämän alussa markkinointisisältöjen parissa työskentelevillä – ja se johtaa usein turhautumiseen. Tiedän, koska olen kokenut sen itse. Miksei tuo ajatus, joka tuntuu niin oikealta, kuitenkaan toimi?

Suurin syy on se, että ajatuksesta puuttuu kokonaan se puoli, kenelle siistejä juttuja tehdään. Markkinoinnissa onnistumisen kannalta olennaista on tehdä juttuja toisille, ei itselle.

Kysymys ei ole vain kohderyhmästä. Oikeastaan kysymys on asenteesta. Kun teet siistejä juttuja toisille ja ylität heidän odotuksensa erinomaisella työlläsi, markkinointisisällössä oleva arvon antamisen asenne tuntuu, näkyy ja maistuu.

Tuo ajatus ei toimi myöskään siksi, että oletamme, että hyvät jutut löydetään itsestään. Niin käykin luultavasti jollakin aikavälillä, jos juttu on todella supersiisti. Mutta ongelma on usein aika. Emme voi odottaa kuin Van Gogh, että sisältömme tulevat muotiin postuumisti. Tuotteet, joita markkinoidaan, liittyvät omaan aikaansa. Ne täytyy löytää heti ja myydä tietyn trendin ja ajan sisällä. 

Markkinoinnin ytimessä on löytää asiakkaiden elämään lähitulevaisuudessa liittyviä ongelmia ja tunnepulmia.

Sen takia markkinoinnin ytimessä on löytää asiakkaiden elämään lähitulevaisuudessa liittyviä ongelmia ja tunnepulmia. Asiakkaita on palveltava niihin ratkaisuja tarjoavilla sisällöillä. 

Koska aika on rajallinen, asiakkaiden täytyy vastaanottaa markkinointisisältö tietyssä aikaikkunassa. Jakelussa on käytettävä joko pakkoa eli mainontaa tai jakamista edistäviä sisältöratkaisuita ja yhteistyötä yleisöä saavuttavien toimijoiden kanssa. 

Siistejä juttuja ei markkinoinnissa voi siis tehdä yksin. Tarvitaan vähintään yleisö ja mediakumppaneita. 

Sitten tarvitaan tietysti vielä asiakas, joka tilaa ne siistit sisällöt valitsemalleen yleisölle. Se tarkoittaa, että täytyy myydä ja markkinoida omaa osaamista potentiaalisille asiakkaille. Se taas tarkoittaa usein investointia eli omien markkinointisisältöjen ja myyntityön tekemistä ilmaiseksi ennen kuin voi olla varma saavansa jotain vastineeksi– siis sitä samaa, mitä pyydät asiakkaaltasi. 

Investoi siistiin sisältöön, joka on tehty aidosti asiakkaitasi varten. Investoi myös sen jakeluun. Tee se uudestaan ja jatkuvasti parantaen, niin että sen tekemisestä tulee siisti juttu sinulle. Se on tärkeää, jotta jaksat tehdä sitä riittävän pitkään. Siinä välissä on takuulla joskus myös tylsää ja vaikeaa. Mutta se on silti varmin tapa pitää huolta siitä, että saat lopulta tehdä siistejä juttuja, joihin toisetkin investoivat.

Antti Sipilän kynästä syntyy analyysia median pienistä suurista muutoksista. Sipilä on muun muassa videotuotantoyhtiön ja elintarvikeyhtiön perustanut markkinoinnin ammattilainen.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa