Kolumni

Haluatko luoda yleisössä resonoivan brändi-identiteetin? Sekoita taide ja tiede!

17.10.2023 9:55
Markus Kivikangas
Yleisössä resonoivan brändin-identiteetin luominen ei ole yksinkertaista. On muistettava herättää sekä tunteita että luottamusta, kirjoittaa Markus Kivikangas.

Myrskyisässä liiketoimintaympäristössä selviytyminen edellyttää yleisössä resonoivan brändi-identiteetin luomista. Asia ei kuitenkaan ole yksinkertainen. Erottuvan brändi-identiteetin muodostaminen muistuttaa lähinnä sokkelossa suunnistamista markkinoilla, joilla vaihtoehtoja riittää ja kuluttajien mieltymykset muuttuvat nopeasti.

Ajattele brändi-identiteettiäsi yrityksesi kasvoina, jotka yleisösi tunnistaa. Kun rakennat sen oikein, saat kiitokseksi uskollisuutta. Rakenna se väärin, niin olet vaarassa jäädä unholaan.

Mutta miten luodaan brändi-identiteetti, joka todella resonoi?

Taidetta tarvitaan tunteiden herättämiseksi, kun taas tutkimustuloksiin ja dataan perustuva tiede herättää luottamusta brändiä kohtaan.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Yksi kriittisimmistä tekijöistä brändi-identiteetin muodostamisessa on markkinoinnissa käytettyjen argumenttien ja tarinoiden yhdistäminen. Brändisi tarinan on oltava saumattomassa linjassa tuotteesi olemuksen kanssa. Se on tasapainoilua, joka jää usein vähemmälle huomiolle, mutta lopulta ratkaisee pelin.

Tieteellinen tutkimus on osoittanut, että markkinoinnissa käytetyt argumentit vaikuttavat merkittävästi siihen, miten yleisösi näkee ja kokee brändin.

Ajattele tuotetta, johon perehtymiseen käytit aikaa ja vaivaa ennen ostoksen tekemistä, kuten älypuhelinta. Tutkimukset kertovat, että tällaisissa tapauksissa informatiivisten argumenttien käyttäminen markkinointimateriaalissa johtaa myönteisempään asenteeseen brändiä kohtaan. Kuluttajat haluavat tietoa älypuhelimen teknisistä ominaisuuksista.

Tilanne on kuitenkin toinen hedonististen tuotteiden, kuten jäätelön, kanssa. Milloin viimeksi tutkit huolellisesti jäätelön ainesosaluetteloa ennen sen ostamista? Tällaiset tuotteet myydään emotionaalisilla argumenteilla. Vangitse siis sydämiä, ei vain mieliä, kun markkinoit hedonistista tuotetta.

Yksityiskohdat ratkaisevat, ja taika syntyy tarinan ja argumenttien yhdistämisestä.

Myös tuotteen maturiteetti vaikuttaa kuluttajien valintoihin. Kun uusi tuote tuodaan markkinoille, kannattaa käyttää promootioargumentteja eli korostaa etuja ja hyötyjä. Ei poistaa riskejä.

Tarinan opetus on tässä: yleisöön yhteyden saavan brändi-identiteetin luominen on sekoitus sekä taidetta että tiedettä. Taidetta tarvitaan tunteiden herättämiseksi, kun taas tutkimustuloksiin ja dataan perustuva tiede herättää luottamusta brändiä kohtaan.

Kun siis lähdet rakentamaan brändi-identiteettiä, muista: yksityiskohdat ratkaisevat, ja taika syntyy tarinan ja argumenttien yhdistämisestä.

Markus Kivikangas on harvinainen tieteen ja liike-elämän välimaastossa viihtyvä tieteen, tieteellisen tiedon ja tieteellisten innovaatioiden kaupallistaja. Ennen yrittäjäksi ryhtymistä Markus toimi Helsingin yliopistossa ja Aalto-yliopistossa markkinointiin, johtamiseen ja aivotoiminnan ymmärtämiseen liittyvissä tutkimusprojekteissa sekä tutkijana että myöhemmin tutkimusprojektien vetäjänä.