Luovuus

Gramexilta poikkeuksellinen kampanja: JVG:n uuden biisin pääsee kuulemaan vain ostamalla vinyylisinglen, jota on painettu ainoastaan yksi kappale

28.10.2025 10:31
Mikko Perttunen
Ostajaksi ei välttämättä valikoidu se, joka tarjoaa suurimman summan.

Gramex ja musiikkiyhtye JVG toteuttavat poikkeuksellisen kampanjan.

Tänään käynnistyvässä kampanjassa myydään ensimmäistä kertaa Suomen historiassa artistin uusi biisi vain yhtenä vinyylisinglenä halukkaalle ostajalle. Levyn tuotto lahjoitetaan lyhentämättömänä nuorten matalan kynnyksen bänditoimintaan.

JVG on tehnyt kampanjaa varten uuden, uniikin biisin – jonka pääsee kuulemaan vain levyn ostamalla. Kappale on painettu vinyylilevylle, jota on olemassa vain yksi ainoa kappale koko maailmassa. Kenellä tahansa on mahdollisuus tehdä levystä tarjous.

Ostajaksi ei kuitenkaan välttämättä valikoidu vain se, joka tarjoaa suurimman summan – vaan se, joka tajuaa ja osaa perustella musiikin arvon. Artisti itse valitsee, kuka tai ketkä onnekkaat pääsevät levyn omistajiksi.

MAINOS
MAINOS

– Haluamme herätellä jokaisen ajattelemaan luovaa työtä ja sen arvoa hankalassa ajassa. Ei puhuta siis omasta, vaan ihan kaikkien musa-alalla toimivien työn arvostuksen puolesta.  Työn arvoa ei myöskään mitata pelkällä rahalla, vaan haluamme, että ostaja myös perustelee, mitä musiikki itselleen tai yritykselle merkitsee. Toivottavasti nähdään tarjouksia faneilta, urheiluseuroilta, yrityksiltä, sijoittajilta ja ihan keneltä tahansa, joka arvostaa musiikkia ja tekijöiden ammattitaitoa, Jare ja VilleGalle kertovat tiedotteessa.

Julkisena tarjouksensa jättäneet tahot ilmoitetaan kampanjan ollessa käynnissä, ja tehtyjen tarjousten määrää voi seurata livenä kampanjan verkkosivuilta. Tarjousten jättäminen sulkeutuu 25. marraskuuta, ja artistin valitsema ostaja julkistetaan joulukuun alussa.

Levyn myyntihinta lahjoitetaan lyhentämättömänä hyväntekeväisyyteen. Lahjoituksen kohteeksi on valikoitunut kaikille nuorille avoin Rock Camp ry, joka tarjoaa matalan kynnyksen kiusaamisvapaata bändikerho- ja leiritoimintaa ympäri Suomen.

Nousseet kustannukset ja kulttuurialan leikkaukset ovat Gramexin mukaan tehneet alan ammattilaisten työstä entistä vaikeampaa. Kampanjassa tuodaan myös esiin usein kymmeniä ihmisiä ja tuhansia työtunteja vaatineet työvaiheet sekä tekijät musiikin takana – sekä muistutetaan, että kelvollinen korvaus on konkreettinen osoitus arvostuksesta.

– Muutokset ravistelevat koko musa-alaa genreistä, artistiuran vaiheesta ja tulotasosta riippumatta. On hienoa, että yksi pitkän linjan tunnetuimmista artistiduoista heittäytyi mukaan herättämään keskustelua ihan kaikkia musa-alan ammattilaisia koskevasta ilmiöstä. One for all -asennetta tarvitaan tässä ajassa, Gramexin viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Sari Aalto-Setälä toteaa.

MAINOS