Unsplash/Luke Chesser
Digitaalisuus

Googlen raportit: Vastuullisella datan käsittelyllä on merkittävä yhteys liiketoiminnan menestykseen

7.9.2021 10:55
Toni Rajamäki
Googlen teettämät tutkimukset osoittavat, että valtaosa kuluttajista on huolissaan yksityisyydestään.

Vastuullinen asiakasdatan käyttäminen on liiketoiminnan etu, kertovat Googlen toteuttamat tutkimukset, jotka tehtiin Ipsosin ja Boston Consulting Groupin kanssa. Tutkimusten mukaan digitaalisesti “kypsimmät” yhtiöt pystyvät kaksi kertaa todennäköisemmin kasvattamaan markkinaosuuttaan kuin vähemmän digitaalisesti “kypsät” yhtiöt.

Yhteenvetona todettiin, että vastuullisesti ensimmäisen osapuolen dataa käyttävät yhtiöt palkitaan kasvulla, sillä yksityisyys kiinnostaa kuluttajia koko ajan enemmän ja enemmän.

Ipsosin ja Googlen tutkimuksen mukaan 73 prosenttia 16–74-vuotiaista internetin käyttäjistä on huolissaan siitä, miten heistä kerättyä dataa hyödynnetään. Vain kolme prosenttia vastaajista uskoo, että he pystyvät täysin kontrolloimaan oman datan jakamista. 68 prosenttia kertoo olevansa skeptisiä sen suhteen, kuinka yritykset käyttävät kuluttajista kerättyä dataa markkinoinnissaan.

Kuluttajien epäilyistä huolimatta tutkimuksesta selviää, että oikealla tavalla tehty datan käsittely on tehokasta. Vastaajat sanovat olevansa keskimääräistä tyytyväisempiä, kun mainonnalla tarjotaan heille arvoa. Jopa 90 prosenttia heistä valitsevat todennäköisimmin brändin, joka suosittelee tuotteita ja palveluita heidän tarpeeseen. Tällöin ostajan ja brändin välille saadaan luotua side, joka puolestaan muuttaa kuluttajan asennetta yksityisdatan luovuttamiseen: kuluttajat, jotka kokevat olevansa lähellä jotain brändiä, antavat keskimääräistä useammin kyseiselle brändille luvan tarjota heille tarjouksia yksityiskohtaisemman datan perusteella. Kyseiset vastaajat reagoivat kolme kertaa todennäköisemmin positiivisesti mainokseen, koska he kokevat ymmärtävänsä, kuinka heidän tietojaan käytetään.

Ipsos nosti esiin kolme relevanttia asiaa markkinoijille, jotka haluavat laittaa kuluttajien yksityisyyden etusijalle. Ensinnäkin brändien kannattaa osoittaa datan merkitys yritykselle ja myös kuluttajalle. Toinen tärkeä asia on tehdä datasta muistettava, jotta kuluttajat muistavat, mitä tietoja he ovat jakaneet. Kolmas pointti on helppo hallinta, jotta kuluttajilla on tieto ja taito muuttaa yksityisasetuksiaan.

Myös Boston Consulting Groupin tutkimuksessa tunnistettiin tärkeimmät kohdat digitaalisesti “kypsän” yrityksen luomiseen. BCG listasi yrityksille neljä yleishyödyllistä neuvoa, joiden avulla yrityksestä voidaan rakentaa vastuullinen datan käyttäjä.

BCG:n mukaan ensimmäiseksi brändien kannattaa rakentaa ensimmäisen osapuolen tietojen ympärille “hyveiden kehä”. BCG muistuttaa, että huippubrändit tietävät, mitä dataa he haluavat ja miksi, ja ne rakentavat sen tiedon pohjalta erilaisia keinoja saadakseen haluamansa tiedon. Ydinasiana on molempien osapuolien hyöty: yritys saa tietoa, jota voidaan käyttää markkinoinnin ja asiakaskokemuksen parantamiseen, ja kuluttaja saa tietoa, apua ja hyödyllisiä tarjouksia.

Toisena asiana BCG neuvoo brändejä investoimaan koko prosessiin. Kaikkia toimintoja pitää mitata – oli kyseessä kanava mikä tahansa – sillä mittaamisen arvo kasvaa “evästeettömässä” maailmassa. Investoimalla koko prosessiin brändit pystyvät luomaan ennakoivia malleja ja korjaamaan puutteita.

Kolmantena pointtina on ketteryyden asettaminen etusijalle. Brändien kannattaa rakentaa hyviä datakäytäntöjä, testata ja oppia. Se onnistuu ketterällä tiimien välisellä yhteistyöllä. Ketteryyden myötä brändit pystyvät vastaamaan entistä nopeammin muuttuvaan markkinaan.

Neljäs ja viimeinen kohta koskee uusien taitojen oppimista ja kumppanuuksien hyödyntämistä. BCG sanoo, että huippubrändit kouluttavat henkilöstöään paikkaamaan puutteita. Yhteistyökumppaneita kannattaa hyödyntää aikaisessa vaiheessa.

Lähde: Thinkwithgoogle.com

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)