Unsplash
Digitaalisuus

Googlen Data Studioon merkittävä muutos: nimi vaihtuu, ja toiminnot monipuolistuvat

13.10.2022 15:15
Toni Rajamäki
Data Studio siirtyy Looker-brändin alle, Google tiedottaa.

Googlen datatyökalu Data Studio uudistuu ja siirtyy uuden brändin alle, hakukonejätti tiedottaa. Jatkossa työkalu tunnetaan nimellä Looker Studio, joka juontaa juurensa Looker-yrityksestä. 

Google osti dataan ja liiketoimintatiedon hallintaan keskittyneen Lookerin vuonna 2019. Looker siirtyi tuolloin Google Cloud Platformin alle.

Nimenmuutoksen lisäksi entisen Data Studion toimintoihin tulee uusia ulottuvuuksia, joilla autetaan dataan perustuvaa päätöksentekoa ilman IT-osaston apua. Tulossa on muun muassa käyttöliittymä, jonka avulla voi työskennellä esimerkiksi mallinnusten parissa.

– Aivan kuten Googlen tehtävänä on koota kaikki maailman tieto, tuoda ne yleisesti saataville ja tarjota niillä hyötyä, Looker pyrkii tekemään saman yritysten datalle tarjoamalla käyttäjille helposti “insightia”, jonka avulla rakentaa käyttöliittymiä, Googlen tiedote kertoo.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Analytiikan asiantuntija Petri Mertanen sanoo uutisen olevan merkittävä.

– Looker-tuotteistus tuo markkinoinnin datavarastot, datan visualisoinnin, analysoinnin ja automatisoinnin entistä helpommaksi käyttäjille, myös markkinointia suunnitteleville sekä toteuttaville henkilöille, hän selvittää.

Analytiikassa yleisenä haasteena on, että datan tallennus tai visualisointi ei yksinään auta.

– Tarvitaan datan analysointia sekä suosituksia toimenpiteiksi. Toisin sanoen datasta pitää saada tavalla tai toisella toimintaa aikaiseksi. Heuristinen datan analysointi on liian paljon henkilöstä riippuvaista, ja se jää liian helposti tapahtumia kuvaavaksi. Etenkin markkinoinnin mittaamisessa tarvitaan paljon enemmän matemaattisempaa lähestymistä eli tilastotieteiden ja mallinnusten käyttämistä, Mertanen sanoo.

Google kertoi samalla lanseeraavansa ilmaisversion rinnalle maksullisen Looker Studio Pro -työkalun.