Unsplash/Pawel Czerwinski
Digitaalisuus

Google tekee merkittävän algoritmipäivityksen: verkkosivustoja aletaan arvottaa uudella tavalla

22.8.2022 13:25
Toni Rajamäki
Googlen tulevan muutoksen myötä hakukoneoptimointi kokee muutoksia.

Hakukoneoptimointia on tehty pitkään hakukoneet mielessä, mutta tulevaisuudessa on entistä tärkeämpää, että yritykset tekevät sisältöä ihmiset mielessä. Google on päättänyt muuttaa SEO-algoritmejaan siten, että ihmisille oikeasti hyödylliset ja arvoa tuovat sisällöt loistavat hakukonetuloksissa.

Asiasta uutisoi muun muassa Search Engine Land -sivusto, jonka mukaan päivitystä aletaan tehdä tällä viikolla.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Hakukoneoptimointi muuttuu siis siihen suuntaan, että sisältöjen täytyy olla oikeasti kiinnostavia ja hyödyllisiä. Sisältöjen hyödyllisyydellä on ollut tähänkin asti merkitystä, mutta aiemmin hakukoneissa on voinut erottautua liian helposti tekemällä sisältöä Googlen hakukonekriteerien mukaan piittaamatta liikaa siitä, kuinka arvoa tuovaa sisältö on ihmisille.

Monet hyödytöntä sisältöä sisältävät sivustot sijoittuvat vielä tällä hetkellä SEO-rankingissa korkealle, mutta Googlen tavoitteena on tiputtaa näitä sivustoja rankingissa. Search Engine Landin mukaan päivitys on Googlen yksi merkittävimmistä viimeisen vuosikymmenen aikana.

Uudistus myös pakottaa yritykset huolehtimaan koko sivuston hyödyllisyydestä, sillä jos Google päättää jonkin yksittäisen sivun olevan vain hakukoneita varten, koko sivustoa rangaistaan. Joillakin sivustoilla rankingissa nouseminen vanhalle paikalle voi ottaa jopa kuukausia, vaikka sisällöt olisivatkin hakukoneen näkökulmasta oikeanlaisia.