Kolumni

Google ei ole valmis omaan AI-hakukoneeseensa

6.9.2023 7:05
Tuomas Laitinen
Generatiiviset tekoälymallit nakertavat Googlen syömähammasta. Googlen vastaus ChatGPT:n heittämään haasteeseen haastaa myös Googlen ansaintalogiikan. Googlen bisnes on olla hakukone, ei vastauskone, kirjoittaa vieraileva kolumnisti Tuomas Laitinen.

Digitaalisessa maailmassa 20 vuotta on pieni ikuisuus, ja sen ajan Google on hallinnut suvereenisti hakukonemarkkinaa. Ainoa asia, joka tämän jätin asemaa voisi horjuttaa, olisi jokin täysin uusi tapa etsiä tietoa ja olla vuorovaikutuksessa verkon kanssa.

Vuoden 2023 alkupuolella ensimmäiset realistiset vaihtoehdot Googlen, tai ylipäänsä perinteisten hakukoneiden, rinnalle alkoivat olla todellisuutta.

Generatiivisia tekoälyratkaisuita oli toki jo aiemminkin, mutta OpenAI:n julkaisema ChatGPT toi tekoälyn ihmeet konkreettisesti myös laajemman yleisön tietoon. Se, että jokaisella oli yhtäkkiä chattailukaverinaan Taavi Ankan tasoinen joka alan professori (joskin yhtä hajamielinen) loi ensimmäistä kertaa painetta myös verkon valtiaalle arvioida uudelleen omaa strategiaansa ja lypsylehmäänsä.

Google tekee rahansa mainosklikkauksilla, ei tiedon näyttämisellä.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Hakukonemainonta tuo lähes 60 prosenttia Googlen tuloista, eikä Google luonnollisesti ole halukas luopumaan tuosta osuudesta.

Ratkaisuksi tähän Google on kehittänyt omaa generatiiviseen tekoälyyn perustuvaa hakukonettaan, joka tunnettiin vielä alkuvuodesta 2023 koodinimellä “Magi”. Toukokuussa Magi tosin joutui muuttamaan nimensä tylsemmäksi SGE:ksi (Search Generative Experience).  

Googlen SGE on siis vastaus ChatGPT:n heittämään haasteeseen.

Kysymällä SGE:ltä kysymyksen saat vastaukseksi Googlen datasta generoidun tekstin viitteineen ja ehdotettuine lisäkysymyksineen. Meitä suomalaisiahan kiinnostaa aina se, mitä muut meistä ajattelevat. Näin SGE vastaa kysymykseen:

Kuva, joka sisältää kohteen teksti, Verkkosivusto, Verkkomainonta, ohjelmistoKuvaus luotu automaattisesti

Markkinoijan näkökulmasta joudun kuitenkin korjaamaan hakukoneoptimoinnin perinteistä totuutta, jonka mukaan hakutuloksilla on yritykselle merkitystä vain, jos se nousee hakutuloksissa ensimmäiselle sivulle. Jatkossa yritys on olemassa vain generoidussa sisällössä eikä se silloinkaan saa välttämättä klikkauksia.

Tämä johtaa ongelmaan, jonka vuoksi Google ei ole kiirehtinyt oman AI-järjestelmänsä julkaisua. Google kun tekee rahansa mainosklikkauksilla, ei tiedon näyttämisellä.

Googlen bisnes on olla hakukone, ei vastauskone. Liiketoimintamalli, joka on luotu hakukoneeksi, ei toimi, jos käyttäjä saa vastauksia siirtymättä toisille sivustoille. Markkinoijan kannalta suurin haaste onkin saada vierailijat paitsi löytymään haussa myös klikkaamaan sivustolle. Tai vielä parempaa: saada vierailija muuttumaan suoraan asiakkaaksi Googlen palveluissa.

Alamme olla tilanteessa, jossa Google on ajettu nurkkaan generatiivisten tekoälymallien puristuksessa.

Osaava hakukoneoptimoinnin tekijä toki ymmärtää intention vaikutuksen sisältöihin, mutta niin ymmärtää Googlekin. Tähän asti Google on kompensoinut verkkosivujen omistajille heidän tarjoamansa laadukkaan sisällön liikenteenä, mutta asetelma muuttuu, jos Googlen kautta ei enää liikennettä olekaan odotettavissa.

Alamme olla tilanteessa, jossa Google on ajettu nurkkaan generatiivisten tekoälymallien puristuksessa. Tämän päivän AI-mallit ovat vielä melko heppoisia, mutta kolmen vuoden päästä tilanne on todennäköisesti jo toinen.

Tämä on ollut muutos, jota ei toivonut Google eikä suurin osa markkinoinnin ammattilaisistakaan. Nyt markkinoijilla on kuitenkin mahdollisuus iskeä opettelemalla uuden ajan hakukoneoptimointia ja olemalla hereillä digimarkkinoinnin suuressa vallankumouksessa.

Tuomas Laitinen on useamman verkkokauppa-exitin tehnyt yrittäjä, joka on perustanut AI-pohjaisen digimarkkinoinnin ohjelmistoyrityksen. Tuomas on kiinnostunut uusista teknologioista varsinkin, jos ne on otettavissa tuottavaan käyttöön.