Kuvaaja:
Kolumni

Google Analyticsia ollaan tuomitsemassa laittomaksi - onko suomalaisyrityksillä aihetta paniikkiin?

28.1.2022 8:00
Petri Mertanen
Miten Itävallan kohu vaikuttaa suomalaisyrityksiin, jotka käyttävät Google Analyticsia? Sitä asiaa perkaa Petri Mertanen kolumnissaan.

Uusi vuosi alkoi jännittävästi, kun Itävallan tietosuojaviranomaiset tuomitsivat Google Analyticsin laittomaksi. Päätös kirvoitti luonnollisesti paljon keskustelua alan ammattilaisten kesken, ja hakupiikki oli päivänselvä (kuten alla oleva kuva todistaa). Hätäisimmät toimijat ovat paniikissa julistaneet Google Analyticsin kuolemaa. Jotkut ovat jopa lähteneet vaihtamaan työkalua.

Kuvakaappaus Google Trendsista.

Datanisti sanoo: pelko pois - hengitä syvään ja lue tämä artikkeli loppuun. Itävallan viranomaisten päätös ei tee Google Analyticsia laittomaksi EU:ssa. Mutta mistä tässä saagassa on tarkemmin ottaen kysymys?

GDPR-asetusta Google Analyticsin osalta on tulkittu niin, että verkkopalveluiden käyttäjien IP-osoitteet sekä muut mahdollisesti käyttäjään liittyvät tunnisteet, kuten evästeet ja selaimen tai laitteen ID-tunnus, ovat henkilökohtaista tietoa. Kaikki järkevät ja hiemankin tekniikkaa tuntevat tietävät, että tämä ei ole absoluuttisesti totta!

Mutta lainsäätäjille riittää, että nämä tiedot on periaatteessa mahdollista linkittää henkilötietoihin, joten sehän on kiellettävä. Google Analyticsin tapauksessa yhdeksi haasteeksi muodostuu se, että dataa tallennetaan globaaliin pilvipalveluun. Datanistin kristallipallossa näkyy, että ennemmin tai myöhemmin Googlen ja muiden teknologiajättien on tarjottava palveluille EU:ssa sijaitseva datakeskus. 

Datanistin kristallipallossa näkyy, että ennemmin tai myöhemmin Googlen ja muiden teknologiajättien on tarjottava palveluille EU:ssa sijaitseva datakeskus. 

Toinen haaste on Yhdysvaltain lainsäädäntö. Mikäli Yhdysvaltain tiedustelupalvelu pyytää, on Googlen luovutettava dataa sille. Loppujen lopuksi datan sijoituspaikalla ei siis välttämättä olekaan niin suurta merkitystä.

Google Analyticsin ja muiden kansainvälisten pilvipalveluiden laillisuusvääntö jatkuu vähintäänkin yhtä kauan kuin oman hallituksemme koronasekoilu. Joten ota popcornia ja jää rauhassa seuraamaan eri oikeusasteiden päätöksiä asiaan. Googlen asiantuntijat ja lakihenkilöt ovat varmasti jo valmiina lähtötelineissä. 

Yksittäisen suomalaisen yrityksen kohdalta ei ole mitään hätää ja paniikin aihetta, mikäli käytössä on Google Analytics. Mikäli evästeilmoitus ja -hallinta on toteutettu oikein, on verkkopalveluiden käyttäjillä myös mahdollisuus kieltäytyä seurannasta. Markkinoinnin näkökulmasta olisin enemmän huolissani siitä, että oletteko aloittanut Google Analytics 4 -version käyttöönottosuunnittelun?

Datanisti Petri Mertanen jakaa mietteitä markkinoinnin mittaamisesta ja erityisesti digitaalisen analytiikan hyödyntämisestä sekä kipukohdista. Mertanen työskentelee toimitusjohtajana sekä analytiikan kouluttajana ja hands on -konsulttina.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)