Digitaalisuus

Google Ads testaa uudenlaista rankaisusysteemiä

Google pilotoi ohjelman syyskuussa. Toistuvat rikkeet johtavat määräaikaiseen käyttökieltoon.
Kuva:
Unsplash/Pawel Czerwinski
Google Ads testaa uudenlaista rankaisusysteemiä

Google Ads pilotoi syksyllä uuden rankaisuohjelman, jonka myötä mainostajat voivat saada toistuvien rikkeiden seurauksena määräaikaisen käyttökiellon. Google tiedotti asiasta heinäkuussa.

Uuden rankaisusysteemin taustalla on Googlen tahto kitkeä vaarallista ja haitallista mainontaa entistä tehokkaammin. Yhtiön mukaan tällaisia ovat mainokset, joissa mainostetaan muun muassa hakkerointipalveluja tai vakoiluohjelmia.

Uudistus koskee kuitenkin kaikkia Google Adsin sääntöjä, joten “vääränlaisten” tuotteiden mainostaminen on ainoastaan yksi monista keinoista saada rangaistus.

Uudessa rankaisusysteemissä mainostaja saa ensimmäisestä sääntörikkomuksestaan varoituksen, josta ei tule välittömiä seurauksia. Jos mainostaja rikkoo sääntöjä uudelleen 90 päivän sisällä varoituksestaan, katsotaan mainostajan tehneen ensimmäisen rikkeen, joka johtaa kolmen päivän “hyllytykseen”. Jos mainostaja tekee toisen rikkeen 90 päivän sisällä ensimmäisestä rikkeestään, lankeaa mainostajalle viikon mittainen käyttökielto.

Mikäli mainostaja tekee vielä kolmannen rikkeen 90 päivän sisällä toisesta rikkeestään, mainostajan tili jäädytetään määräajaksi.

Kokeilu on jo kerännyt soraääniä maailmalla, sillä Googlen sanotaan antaneen huomattavan paljon huomautuksia sääntörikkeistä, vaikka sääntöjä ei olisikaan rikottu.

Rankaisusysteemi otetaan käyttöön syyskuussa.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa