Foodora
Brändit

Foodora antaa yhdelle asiakkaalleen ikioman Teslan, jonka arvo on yli 50 000 euroa – markkinointijohtaja Michael Ovitz kertoo, miten sähköautokampanja on näkynyt myynnissä

22.8.2022 8:10
Toni Rajamäki
Kampanja on yleiskuvaltaan hyvin perinteinen, mutta pääpotti loksauttaa leuat.

Kuljetuspalvelu Foodoran markkinointiosasto halusi luoda täksi kesäksi jotain poikkeuksellista, koska kesä ei ole ruoankuljetuspalveluiden sesonkiaikaa. Ihmiset haluavat kesäisin syödä fyysisesti ravintoloissa, istua terasseilla ja ylipäätänsä liikkua ihmisten ilmoilla. Ruoan tilaaminen kotiin jää vähemmälle kuin hektisenä kaamosaikana.

Siksi Foodora halusi luoda jotain, joka antaisi syyn tilata ruokaa kotiin myös kesällä. Lopulta in-house-markkinointitiimillä välähti: tehdään suurelta osin perinteinen kampanja, mutta annetaan kuluttajille niin iso porkkana, ettei se saa sukat pyörimään jaloissa.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Iso porkkana löytyi omista arvoista, ja pääpalkinnoksi valittiin upouusi Tesla-sähköauto, jonka voittaja saa ikiomakseen. Ei siis lainaan, vaan omaksi kaaraksi vaikka loppuiäkseen.

– Kesä on meidän alalla hiljaisinta aikaa, joten halusimme laittaa vähän pöhinää päälle, kertoo Foodoran markkinointijohtaja Michael Ovitz.

– Meille oli alusta lähtien selvää, että haluamme arpoa sähköauton. Se oli selkeä arvovalinta: Foodora on ollut vuoden 2020 alusta lähtien hiilineutraali, sillä kompensoimme toimintamme päästöt. 

Pöydällä oli myös sähköpyörä, mutta Ovitzin mukaan palkinnon piti olla “leuat loksauttava”. Edes normaali sähköauto ei riittänyt, vaan palkinnon piti olla sähköautojen aatelia. Tarkalleen ottaen palkintona on Teslan Model 3 -auto, jonka arvo uutena huitelee yli 50 000 eurossa.

– Sitten juttelimme Teslan kanssa, ja saimme heiltä hieman apua kampanjaan. Heillä on globaalit ohjeistukset siihen, miten heidän brändiä käytetään.

Michael Ovitz. Kuva: Foodora

Kilpailuun pääsee mukaan, kun Foodoran kautta ostaa ruokaa vähintään 20 eurolla. Mitä enemmän ostaa, sitä suurempi todennäköisyys on voittaa. Kampanja alkoi kesäkuun alussa ja päättyy tämän viikon torstaina. Tuloksista on jo nähty, että kampanja on ollut menestys.

– Haimme etenkin keskimääräisen tilauksen kasvua, ja nyt voin jo sanoa, että ostoskorin arvo on kasvanut 10 prosentilla, Ovitz iloitsee.

Kampanjaa on tietenkin tuotu laajalti esiin kesän aikana eri mainospinnoilla ja vaikuttajayhteistöillä. Mediatoimistoapuna oli Virta UM.

Suurin ponnistus nähtiin kuitenkin Foodoran in-house-tiimiltä, joka teki kaikkea aina suunnittelusta copywritingiin ja kuvauksien toteuttamiseen.

– Meidän in-house-tiimi teki jopa dronekuvauksia promovideoon, Ovitz kertoo.

Kampanja huipentuu tällä viikolla lauantaina sosiaalisessa mediassa näkyvään tapahtumaan, jossa Janne Kataja kertoo Teslan voittajan nimen sekä kakkos- ja kolmospalkintojen saajat.