
Finnair arvioi, että Kilpailu- ja kuluttajaviraston eilinen seuraamusmaksuesitys perustuu väärinkäsitykseen tutkimuksessa.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV kertoi eilen esittävänsä markkinaoikeudelle seuraamusmaksun määräämistä Finnairille, koska se katsoo Finnairin syyllistyneen menettelyvirheisiin KKV:n tutkimuksessa, jonka aiheena olivat toimet, joita Finnair kohdisti Finnairin lippuja myyviin verkkomatkatoimistoihin vuodenvaihteessa 2020.
Lue myös: Kilpailu- ja kuluttajavirastolta piiskaa Finnairille: ”Kyseessä laaja ja vakava menettelyrikkomus”
Finnair ohjeisti tuolloin kansainvälisesti toimivia verkkomatkatoimistoja esittämään Finnairin tuotteiden hinnan ja sisällön kuluttajille läpinäkyvästi, sillä sen tietoon oli tullut, että verkkomatkatoimistot saattoivat veloittaa asiakkailta lisämaksuja palveluista, jotka jo kuuluivat lentolipputyypin hintaan.
Lisäksi matkatoimiston antamia alennuksia ei esitetty erillään Finnairin lippujen hinnoista. Finnairin tuotteiden ja niiden hintojen oikea esittäminen on tärkeää sekä väärinkäytösten torjumisen että Finnairin tuotehallinnan kannalta, Finnair kertoo tiedotteessaan.
Ruotsin kilpailuviranomainen piti kuitenkin tätä ohjeistusta mahdollisesti kilpailua rajoittavana, ja lentoyhtiö sitoutuikin vuoden 2023 kesällä lopettamaan ohjeistuksen. Samalla tutkinta Ruotsissa päätettiin.
Vaikka Ruotsin kilpailuviranomaiselle annettu Finnairin sitoumus koski vain Ruotsista lähtevää ja Ruotsiin suuntautuvaa matkustusta, on verkossa tapahtuva matkatoimistojen myynti luonteeltaan rajat ylittävää. Finnairin sitoumus koski siis tosiasiassa myös muista maista lähtevää tai sinne suuntautuvaa matkustusta, ja Finnair lopetti matkatoimistoihin kohdistuneet toimet kaikissa Euroopan maissa kesällä 2023.
Finnairin tiedotteessa kerrotaan, että KKV jatkoi omaa tutkimustaan Suomessa syksyllä 2023 ja pyysi Finnairilta tietoja ja asiakirjoja olettaen, että Finnairilla olisi ollut maakohtaisia, edelleen jatkuvia, toimia Suomessa.
KKV löysi keväällä 2024 tekemässään tarkastuksessa asiakirjoja, joiden se katsoo olevan ristiriidassa Finnairin toimittamien tietojen ja asiakirjojen kanssa. Tässä yhteydessä tapahtuneen väärinkäsityksen vuoksi KKV katsoo, että Finnairin sille antamat tiedot ovat olleet virheellisiä.
Finnair kiistääkin KKV:n näkemykset kaikilta osin. Yhtiö kertoo toimineensa tutkimusten aikana läpinäkyvästi eikä ole antanut puutteellisia tai harhaanjohtavia tietoja KKV:lle. Finnairin mukaan KKV:n tutkimus on ollut tarpeeton, sillä Finnair lopetti matkatoimistoihin kohdistuneet ohjaustoimet kaikissa maissa Ruotsin kilpailuviranomaiselle annetun sitoumuksen myötä.
Lentoyhtiön mukaan tapahtunut väärinkäsitys olisi voitu välttää, mikäli KKV olisi selvittänyt asiaa huolellisesti.
Finnair vastaa KKV:n seuraamusmaksuesitykseen aikanaan markkinaoikeudessa.
Onneksi olkoon vuoden 2025 Kasvukeissit Hetki, Volvo, Bats, Laattapiste-Pukkila ja Locobase! Tutustu uusiin Kasvukeisseihin ja poimi itsellesi vinkit ja opit vaikuttavaan markkinointiin.
Katso Kasvukeissit tästä