Fazer
Brändit

Fazerin Reissumies muuttaa taas designiaan: tällä kertaa kampanjalla halutaan ehkäistä nuorten syrjäytymistä

1.11.2022 10:40
Toni Rajamäki
Viime vuonna Reissumies herätti suurta huomiota mieskuvan laajentamiseen tähdänneellä kampanjallaan.

Fazerin reissumies säväytti vuosi sitten Oman tiensä kulkijat -kampanjallaan, jolla tähdättiin mieskuvan laajentamiseen sekä diversiteetin ja suvaitsevaisuuden lisäämiseen. Kampanjassa perinteinen Reissumies-hahmo korvattiin leipäpusseissa monimuotoisuus- ja inklusiivisuuskonsultti Dakota Robinin, räppäri PastoriPiken ja kiekkolegenda Marko Jantusen naamoilla.

Ivalo Creative Agencyn suunnitelema kampanja oli näkyvyydeltään jättimenestys, ja työ palkittiinkin keväällä Grand One -gaalassa parhaana vaikuttajatyönä.

Nyt konsepti saa jatkoa, kun Reissumies-brändi jatkaa yhteiskunnallisesti tärkeiden viestien levittämistä. Uusi kampanja julkistettiin tänään Fazerin tiedotustilaisuudessa, ja kampanja polkaistiin saman tien käyntiin.

Tänä vuonna Reissumies tarttuu kampanjallaan nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseen. Kampanjakasvoina käytetään nuoria, ja leipäpussien designissa Reissumies-hahmo korvataan nuorilla.

– Nuorten syrjäytyminen on monitahoinen ja kompleksinen asia, mutta yksi merkittävä syy syrjäytymiseen on siinä, että nuoret eivät tule nähdyksi tai kuulluksi, milloin nuori voi jäädä ulkopuolelle, kokea yksinäisyyttä ja pahimmillaan syrjäytyä, kertoi Fazer Leipomon Senior Marketing Manager Ari Ahola tiistain tiedotustilaisuudessa.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Fazer kysyi nuorilta heidän tuntemuksiaan, minkä avulla luotiin kampanjan kärki. Tuloksista selviää, ettei nuorten mielipiteitä ja tarpeita huomioida riittävästi ja etteivät he saa tarpeeksi tukea ja kannustusta. Usein nuoria voi auttaa pelkästään kysymällä kuulumisia ja olemalla kiinnostunut heidän asioistaan.

– Arvion mukaan Suomessa on yli 50 000 nuorta, jotka ovat jääneet yhteisön ulkopuolelle ja muuttuneet yhteiskunnalle näkymättömiksi. Reissumies haluaa ottaa kampanjalla rohkeasti kantaa nuorten puolesta ja herättää aikuiset auttamaan ja havahtumaan siihen, että joskus pelkkä kuunteleminen riittää. Auttaminen voi olla pieniä yksinkertaisia asioita, mutta niillä voi olla suuri vaikutus, Ahola avaa.

Näistä tiedoista kampanjan kärjeksi tuli “Mitä sulle kuuluu?”, joka on myös kampanjan nimi. Kysymys on tuotu leipäpussien designiin.

– Ensimmäisessä vaiheessa tuodaan todella tärkeä viesti kuluttajille pakkauksen kautta. Haluamme muistuttaa meitä jokaista.

– Kampanjan toisessa vaiheessa olemme mukana tukemassa kumppanimme Aseman Lapset ry:n toimintaa. Ohjaamme kuluttajia pakkauksen kautta tutustumaan heidän toimintaansa. He tarvitsevat vapaaehtoisia, jotta toiminta voi pyöriä. Toinen vaihe alkaa joulukuussa.

Kampanja näkyy vahvasti etenkin televisiossa, ulkomainospinnoilla, online-medioissa ja sosiaalisessa mediassa.