Kolumni

Facebook oli internetin toisen vaiheen voittaja, mutta nyt se kauppaa tekopirteitä avataria ja legopalikkamaailmoja aikuisille ihmisille

24.11.2022 7:00
Laura Olin
Internetin jokaisessa vaiheessa on nähty sekä voittajia että häviäjiä. Se, joka antaa parhaille sisällöille areenan, voittaa myös metaversumissa, kirjoittaa Laura Olin.

“Meta irtisanoo - Zuckerberg myöntää virheensä”, kertoivat uutiset viime viikolla. En ole yllättynyt. 

Metan toive on ollut saada miljardi käyttäjää siirtymään Facebookista ja Instagramista kolmiulotteiseen Horizon-maailmaan. Kuitenkin ihmisille, jotka eivät intoile VR-laseista tai 3D:stä, Horizon Worlds on näyttäytynyt lähinnä Zuckerbergin omana hiekkalaatikkona, jonka promokuvissa suurisilmäinen Mark-avatar seikkailee lasten leikkimaailmaa muistuttavissa maisemissa.

Kuva, jossa Mark tervehtii eurooppalaisia takanaan palikkamaiset Eiffel-tornia ja Sagrada Famigliaa esittävät mallinnokset, sai somen riehaantumaan: oikeastiko siellä kuvitellaan, että ihmiset vaihtavat oikean elämänsä tuohon? Markkinoija ei voi kuin puistella päätään. Onko tuote susi vai onko promootio vain surkeaa? 

Labyrintti oli niin voimakas kokemus, että tulen takuulla näkemään sen vielä unissani. 
MAINOS

Se, mitä minä viime viikolla katsoin Metan kehittämistä VR-lasien (Oculus Quest 2) läpi, on ihan toisen tason tavaraa. Olin tuomarina Geneven kansainvälisillä filmijuhlilla immersiivisten teosten sarjassa. Kymmenen finalistin joukossa oli todella upeita ja koskettavia virtuaalitodellisuuselämyksiä. 

Darkening vei matkalle masennusta sairastavan pojan mieleen, jossa yritimme yhdessä häätää demoneja. Minä käytin käsiäni ja ääntäni, ja lopulta demonit poistuivat. Eurydicessa kuljin - siis todellakin fyysisesti kävelin - pitkin labyrinttimaisia käytäviä tunnelman ja ooppera-aarian muuttuessa koko ajan painostavammaksi. Pääsenkö täältä ulos? Pääsin sentään. Labyrintti oli niin voimakas kokemus, että tulen takuulla näkemään sen vielä unissani. 

Koin ja näin upeita tarinoita ja taide-elämyksiä. Jos minä olisin Mark Zuckerberg, laittaisin PR-paukut tänne. Miksi yrittää väkisin kaupata tekopirteitä avatarhahmoja ja legopalikkamaailmoja aikuisille ihmisille? Semminkin, kun koko metaversumin idea on käyttäjälähtöinen sisältö ja luovien yhteisöjen rakentuminen. 

Laadukas sisältö ratkaisee virtuaalimaailmassakin.

Mutta tietenkin Metallakin on kiire. Elämme siirtymää internetin kolmanteen vaiheeseen. Fakta on, että jokaisessa vaiheessa on nähty sekä voittajia että häviäjiä. Facebook oli kiistatta internetin toisen vaiheen suuri voittaja. Häviäjiä ei enää muisteta. Vai koska viimeksi olet käyttänyt Netscapen selainta tai Alta Vistan hakukonetta?

Mitä tahansa yksittäisille yrityksille käykin, metaversumijuna jatkaa kulkuaan. Metaversumi ei ole Metan oma idea, vaan käsite  tulee 1990-luvun kirjallisuudesta, Neal Stephensonin kirjasta Snow Crash. Teknologiafirmat kehittävät metaversumialustoja ja yritykset ja yksilöt omia sisältöjään. Ja viikon VR-elämykset Genevessä toivat hyvän muistutuksen siitä, mikä virtuaalimaailmassakin ratkaisee: laadukas sisältö. Sen arvo on ajaton. Kuka antaa parhaille sisällöille areenan, voittaa myös metaversumissa. 

Laura Olin tekee töitä virtuaalitodellisuudessa mutta ei suostu luopumaan paperi-Hesarista. Olin ruotii kolumneissaan uutta teknologiaa ja sen liepeillä olevia ilmiöitä markkinoinnin rillien läpi.