Mathias Foster
Digitaalisuus

Evästeiden poistuminen näkyy jo suomalaisyrityksissä: puolet mainostajista huomannut negatiivisia vaikutuksia

31.5.2022 9:25
Toni Rajamäki
40 prosenttia vastaajista kertoo, että heidän edustamansa yritys on ainakin jokseenkin valmistautunut kolmannen osapuolen evästeiden jälkeiseen maailmaan.

Google poistaa kolmannen osapuolen evästeet ennemmin tai myöhemmin, mikä on aiheuttanut digimainostajille päänvaivaa jo hyvän tovin. Vaikka Googlen aikataulu on venynyt, näkyvät vaikutukset jo yrityksissä – myös Suomessa.

Mainonnan teknologiayritys Adform, markkinatutkimusyritys Kantar TNS ja viestintätoimisto Reach Finland selvittivät tänä keväänä pohjoismaisten mainostajien ajatuksia kolmannen osapuolen evästeiden käytön loppumisesta mainostamisen näkökulmasta. Suomesta tutkimukseen osallistui 68 markkinointipäättäjää, jotka edustivat pääasiassa yrityksiä, joiden vuosittainen markkinointibudjetti on yli miljoona euroa.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Suomalaisvastaajista 49 prosenttia sanoo jo nähneensä negatiivisia vaikutuksia oman yrityksensä verkkomainonnassa.

– Todellisuudessa kolmannen osapuolen evästeiden väheneminen on kuitenkin vaikuttanut aivan jokaiseen mainostajaan jo nyt. Kyseessä on pysyvä toimialamuutos, eikä paluuta aiempaan ole. Tärkeintä on olla valmistautunut evästeiden jälkeiseen maailmaan, tarkentaa Adformin Suomen-maajohtaja Jan Ketonen (kuvassa) tiedotteessa.

87 prosenttia  kertoo, että on ensisijaisen tärkeää löytää korvaava ratkaisu kolmansien osapuolten evästeille. 40 prosenttia sanoo, että heidän edustamansa yritys on ainakin jokseenkin valmistautunut kolmannen osapuolen evästeiden jälkeiseen maailmaan.

Ketonen painottaa, ettei evästeiden poistuminen ole tehokkaan digimainonnan loppu. Vain keinot muuttuvat, ja paraikaa monet eri yritykset kehittävät uusia tapoja, joilla tavoitetaan kohdeyleisöt.

– Googlen alkuperäisen – vuoden 2020 – ilmoituksen jälkeen toimialalla ajateltiin, että tämä on digitaalisen mainonnan loppu. Sen jälkeen olemme kuitenkin nähneet, että yhä useampi yritys panostaa omiin mainonnan kyvykkyyksinsä, Applen mainosliiketoiminnan liikevaihto on jo useita miljardeja, Netflix on lanseeraamassa mainosrahoitteista palvelua ja vähittäiskauppa kehittää omia mainospaikkoja kiihtyvällä tahdilla. Joten voi hyvin sanoa, että käynnissä on digitaalisen mainonnan renessanssi.

– Jatkossakin tulee olemaan tarve mitata mainospanostusten tehoa, hallita tavoittavuutta ja varmistua siitä, että puhutellaan oikeaa kohderyhmää. Sen takia kaikki julkaisijat ja jopa isot suljetut ekosysteemit ottavat vakavasti mahdollisuuden hyödyntää ensikäden evästeitä.

Vain 15 prosenttia tutkimukseen osallistuneista ajattelee, että heille on täysin selvää, miten evästeiden poistuminen vaikuttaa markkinointiin. Vertaamalla tulosta viime vuoden tutkimukseen, on kokonaistietämys evästeiden poistumisen vaikutuksista markkinointiin kuitenkin lisääntynyt 51 prosentista 77 prosenttiin.