Adem AY / Unsplash
Digitaalisuus

Erityisesti nuoret ikäryhmät vähentäneet viestipalveluiden käyttöä – Youtube, Whatsapp ja Facebook suomalaisen somen kuninkaalliset

31.5.2023 9:24
Mikko Perttunen
Irrottautuminen digilaitteista koetaan vaikeaksi.

Puhelinoperaattori DNA:n viime keväänä toteuttama Digitaaliset elämäntavat -tutkimus kertoo, että Youtuben ilmaisversio, Whatsapp ja Facebook ovat suomalaisten useimmin käyttämät sosiaalisen median kanavat.

Päivittäisessä käytössä kolmikon vahvin on Whatsapp, jota käyttää päivittäin 62 prosenttia tutkimukseen vastanneista. Lukuisia kertoja päivässä sovellusta käyttää 43 prosenttia suomalaisista.

Suurin kattavuus on sen sijaan Youtubella, sillä vain yhdeksän prosenttia vastaajista kertoo, ettei käytä kanavaa lainkaan. Päivittäinen käyttö on kuitenkin vähäisempää kuin Whatsappilla ja Facebookilla, sillä vain joka kolmas kertoo käyttävänsä Youtubea päivittäin. Suunnilleen samanlainen osuus on myös Instagramilla, mutta 33 prosenttia vastaajista kertoo, ettei käytä Instagramia lainkaan.

Kaikkein selkeimmin viime keväänä tehdyssä kyselyssä oli lisääntynyt Instagram reelsin päivittäinen käyttö.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Snapchatia käyttää päivittäin 18 prosenttia, Tiktokia 16 prosenttia, Twitteriä 13 prosenttia ja Linkediniä 8 prosenttia vastaajista.

Kaikkein selkeimmin viime keväänä tehdyssä kyselyssä oli lisääntynyt Instagram reelsin päivittäinen käyttö. Esimerkiksi Instagramin kuvapuolen ja Whatsappin käyttö oli säilynyt suunnilleen edeltävällä tasolla, mutta Facebookin päivittäinen käyttö on laskenut tasaisesti vuodesta 2020 lähtien.

Viikoittaisessa käytössä puolestaan näkyy kasvava trendi erityisesti Instagramin, Twitterin, Tiktokin ja Twitchin kohdalla.

Naiset käyttävät enemmän WhatsAppia, Facebookia ja Instagramia kuin miehet. Miesten keskuudessa korostuvat YouTube, Twitter ja Linkedin. Miehet käyttävät myös deittisovelluksia naisia enemmän. Ikäryhmien osalta suurimmat erot ovat Snapchatin ja TikTokin käytössä, joita 16–24-vuotiaat käyttävät eniten.

Nuoret ovat myös vähentäneet viestisovellusten käyttöä vanhempia ikäryhmiä enemmän. Esimerkiksi 16–24-vuotiaista 37 prosenttia kertoo vähentäneensä Whatsappin käyttöä, ja vain 13 prosenttia kertoo lisänneensä sitä.

Irrottautuminen netistä ja puhelimen ääreltä on kuitenkin vaikeaa. 16–44-vuotiaista vastaajista selvästi yli 40 prosenttia haluaisi viettää nykyistä vähemmän aikaa internetin ja digilaitteiden parissa, mutta esimerkiksi 16–24-vuotiaista yli puolet kokee sen vaikeaksi.