Luovuus

Ellun Kanojen ja Pohjolan Perunan luoma uusi brändi sai kansainvälistä tunnustusta

Ellun Kanojen ja Pohjolan Perunan yhteisponnistus toi kultaa Transform Awards -kilpailussa.
Kuva:
Ellun Kanat/Pohjolan Peruna
Ellun Kanojen ja Pohjolan Perunan luoma uusi brändi sai kansainvälistä tunnustusta

Strategisen viestinnän muutostoimisto Ellun Kanat ja ruoka-alan yritys Pohjolan Peruna saivat yhteisponnistuksestaan kultaa Pohjoismaisessa Transform Awards -kilpailussa viime viikolla. Ellun Kanat auttoi Pohjolan Perunaa luomaan täysin uuden tuotteen ja brändin, joka voitti Transform Awardsissa sarjan “Best strategic or creative development of a new brand”.

Yhteistyön avulla syntyi matalalla hiilijalanjäljellä tehdyt pannunuudeli- ja perunahipputuotteet. Brändi sai nimekseen Rooty.

Mummon-brändistään tuttu Pohjolan Peruna halusi luoda uuden brändin, jossa yhdistyy ympäristön huomioiminen sekä puhtaat ja terveelliset raaka-aineet.

– Ellun Kanoilla oli vahva ja raikas näkemys siitä, miten Rooty voisi nousta positiivisesti esiin kovasti kilpaillulla ruoka-alalla. Ellun Kanat rakensi hienon narratiivin brändille, joka kuvasi erinomaisesti Rootyn arvoja ja suunnitteli siihen sopivan visuaalisen ilmeen. Sekä kuluttajat että jälleenmyyjät ovat antaneet erittäin hyvää palautetta lopputuloksesta, sanoo Pohjolan Perunan markkinointijohtaja Jami Teirikari Ellun Kanojen verkkosivuilla.

– Brändit joutuvat vastaamaan ihmisten odotuksiin tuotteiden pienemmistä hiilijalanjäljistä. Lisäksi ruoka-alalla ihmiset haluavat terveellisiä ja puhtaita raaka-aineita. Rootyn kanssa rakensimme muutoksen, joka alkoi tuotteen uudistumisesta. Rakensimme Rootylle strategian, jolla pystymme puhuttelemaan uutta nuorta ja vaativaa ihmisryhmää. Tämän jälkeen muotoilimme brändin arvoja ja ydintä kuluttajille kommunikoivan visuaalisen ilmeen, kertoo Ellun Kanojen designjohtaja Sasu Haanpää.

Ellun Kanat on Suomen maineikkaimpia viestintätoimistoja. Toimisto tunnetaan etenkin vahvasta näkemyksellisyydestään.

– Meillä on vahva tahto viedä Ellun Kanojen ammattitaitoa ja näkemystä maailmalle. Olemme erittäin ylpeitä tässä kovassa kansainvälisessä kilpailussa saavutetusta voitosta, joka todistaa, että Ellun Kanoissa tehdyt panostukset brändeihin ja designiin sekä näkemyksellisyyteen, kokonaisvaltaiseen strategiatyöhön sekä tulevaisuuden ennakointiin kantavat hedelmää. Tämä on hieno juttu Ellun Kanoille, kansainvälisille markkinoille tähtäävälle Rootylle ja Pohjolan Perunalle sekä tietysti meidän mielettömille tekijöille, iloitsee Ellun Kanojen toimitusjohtaja Taru Tujunen.

Rooty-tuotteiden taustalla on innovaatio, jolla perunan hiilihydraattimäärää vähennetään ”pesemällä” siitä tärkkelystä pois. Käsittely on perunalle hellä ja säilyttää sen tärkeät ravintoaineet.

– Voidaan puhua mullistavasta uutuudesta, jota valmistetaan Suomessa ensimmäisenä maailmassa teollisessa mittakaavassa. Kiinnostus Rooty-tuotteita kohtaan on herännyt jopa nuudelien syntysijoilla Aasiassa. Pohjoinen eksotiikka ja puhtaus tuntuvat olevan valttikortteja yhdessä maistuvien, terveellisten ja ekologisten tuotteiden kanssa. Onnistunut brändäys, josta kilpailun voitto antaa osviittaa on tärkeää elintarvikkeiden globaaleilla markkinoilla, toteaa Pohjolan Peruna toimitusjohtaja Pekka Sarlund.

Ellun Kanojen ja Pohjolan Perunan kanssa samassa sarjassa taistelleet Leipomo Rosten ja Mainostoimisto 4D saivat sarjassa hopeaa. Muista suomalaisista kilpailussa menestystä saivat YIT Suomi ja Berry Creative sekä Metso Outotec. YIT Suomi ja Berry Creative voittivat hopeaa sarjassa “Best place or nation brand”. Metso Outotec puolestaan nappasi kultaa sarjassa “Best visual identity from the mining and extractives sector”.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa