Ellun Kanat
Toimistot

Ellun Kanat auttoi ministeriöt voittoihin kansainvälisissä PR- ja designkilpailuissa

25.11.2022 10:00
Toni Rajamäki
"Voitot tuntuvat erityisen hienoilta, koska vihdoin myös julkiset tahot, jotka Suomessa tekevät rohkeaa ja ajanhermolla olevaa viestintää, saavat tunnustusta", sanoo Ellun Kanojen Sasu Haanpää.

Viranomaisviestintäkin voi herättää huomiota. Sen on osoittanut muun muassa Verohallinto poikkeuksellisella sometyöllään, mutta muutkin julkisen sektorin organisaatiot ovat viime vuosina herättäneet huomiota.

Tästä hyvänä osoituksena toimivat muun muassa oikeusministeriön ja sosiaali- ja terveysministeriön kampanjat, jotka palkittiin juuri kansainvälisissä kilpailuissa. Oikeusministeriön seksuaalisen häirinnän puuttumiseen kehottava Kyllä kaikki meistä -kampanja nappasi voiton maailmanlaajuisessa IPRA Golden World Awards -kilpailussa PR-työllään, ja sosiaali- ja terveysministeriön kansallisen lapsistrategian kuvitus vei pystin arvostetussa Red Dot Design Awardsissa.

Molempien töiden taustalla oli muutostoimisto Ellun Kanat.

– Nykypäivän viestitulvassa pärjäävät ne, joilla on kirkas ydinsanoma ja kiinnostava tapa kertoa se. Uskon, että siksi kumpikin näistä projekteista sai hyvän vastaanoton sekä ilmestyessään että kisatessaan. Voitot tuntuvat erityisen hienoilta, koska vihdoin myös julkiset tahot, jotka Suomessa tekevät rohkeaa ja ajanhermolla olevaa viestintää, saavat tunnustusta, kommentoi Ellun Kanojen liiketoimintajohtaja Sasu Haanpää tiedotteessa.

MAINOS

Oikeusministeriön työssä haastettiin perinteisiä ajatuksia ja lähestymistapoja, ja kannustettiin sivukatsojia, etenkin nuoria miehiä, puuttumaan nuoriin naisiin kohdistuvaan seksuaaliseen häirintään. Kohderyhmävalinnat tehtiin dataan pohjaten, sillä aihe on lukujen valossa yhä poikkeuksellisen sukupuolittunut.

Mediaosumilla jopa 4,5 miljoonaa suomalaista tavoittanut kampanja palkittiin julkisen sektorin toimijan kategoriassa onnistuneesta toteutuksesta ja poikkeuksellisesta ansaitun median näkyvyydestä.

– Hienoa, että näin hankalasta aiheesta saatiin tehtyä onnistunut kampanja, joka palkittiin. Myös oikeusministeri Anna-Maja Henriksson on nostanut kampanjaa esiin hyvänä esimerkkinä toimenpiteestä, jolla pyritään vaikuttamaan ihmisten toimintaan ja asenteisiin laajemminkin, sanoo oikeusministeriön neuvotteleva virkamies Elina Ruuskanen.

Kansallisen lapsistrategian julkaisuun luotu vaikuttava ja kaikenikäisiin kohderyhmiin vetoava kuvitus palkittiin opetuksellisten kuvitusten sarjassa.

– Lapsistrategian tiedottamisessa on pyritty siihen, että lapset ja nuoret saavat tietoa itselleen tärkeistä asioita heille sopivalla ja mielenkiintoisella tavalla. Tässä lapsille ja nuorille suunnatussa kansallisen lapsistrategian julkaisussa luotiin kuvamaailma, joka välittää lapsistrategian keskeisiä viestejä eri ikäisiä kohderyhmiä puhutellen. Kuvitukset voivat toimia myös keskustelualustana, kun lapsen oikeuksia käsitellään päiväkodeissa ja kouluissa, kuvailee lapsistrategian pääsihteeri Johanna Laisaari.