Odotukset talouden kehityksestä ovat hieman aiempaa valoisammat. Ruokaostoksilla kukkaron nyörit pysyvät kuitenkin edelleen tiukalla ja kauppojen hinta-alennukset hyödynnetään tarkasti, arvioidaan Elintarviketeollisuusliiton talouskatsauksessa.
Liiton mukaan ruokakoriin valitaan edullisimpia vaihtoehtoja, tarjoukset hyödynnetään tarkasti ja ruokahävikkiä vähennetään suunnitelmallisesti. Vähittäiskauppaketjut kilpailevatkin nyt säästäväisten kuluttajien euroista tuntuvilla hinnan alennuksilla.
– Kuluttajat ovat oppineet säästämään ruokaostoksilla ja kauppojen kova hintakilpailu ylläpitää osaltaan tätä ostokäyttäytymistä, Elintarviketeollisuusliiton ekonomisti Bate Ismail arvioi tiedotteessa.
Jo viime vuonna alkanut kaakaon ja kahvin hintojen nousu on jatkunut alkuvuoden ja hinnat ovat nyt historiallisen korkealla. Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä suklaan hinta on noussut 25 prosenttia ja kahvin hinta 33 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Suklaasta ja kahvista valmistettujen tuotteiden kuluttajahintojen nousu näkyy nyt niiden kysynnässä.
– Kysynnän ja tarjonnan laki toimii kahvin ja suklaan kohdalla. Tilastoissa näkyy, että korkeat hinnat ovat laskeneet maltillisesti niiden kulutusta, Ismail sanoo.