Bloom Agency
Toimistot

Elina Ahokas perusti uuden PR- ja viestintätoimiston, joka auttaa yrityksiä kasvamaan tarinallisen kerronnan avulla – “Tarinankerronta parantaa konversioita”

26.1.2022 8:55
Toni Rajamäki
Monet brändilanseeraukset kaatuvat hyvän tarinan puutteeseen, uskoo Bloom Agencyn perustaja ja toimitusjohtaja Elina Ahokas.

Suomen toimistokenttään on tullut uusi tulokas, joka auttaa yrityksiä kasvamaan tarinallisen kerronnan avulla. Bloom Agency -niminen PR- ja viestintätoimisto perustaa filosofiansa neurotieteen löydöksiin, joissa on todistettu tarinankerronnan vaikuttavan brändiuskollisuuteen ja -näkyvyyteen.

Yrityksen perustaja ja toimitusjohtaja Elina Ahokas uskoo, että moni brändilanseeraus kaatuu hyvän tarinan puutteeseen. 
 
– Lanseerattavan brändin idea saattaa olla kaikin puolin briljantti. Tuotteistukseen on panostettu sekä markkinointi- ja viestintäkampanjoihin on satsattu paljon rahaa. Suurista ponnisteluista huolimatta tuotteet saattavat kuitenkin jäädä hyllylle, kertoo Ahokas tiedotteessa.

Ahokas sanoo, että tarinallistamiseen keskittyvälle PR- ja viestintätoimistolle on tilausta, koska hänen mukaansa moni brändilanseeraus kaatuu hyvän tarinan puutteeseen. Tutkimukset taas osoittavat, että emotionaalinen yhteys saavutetaan brändin tarinankerronnan avulla.

Neurotieteellisten tutkimusten mukaan ihmisten aivot vastaavat tarinaan, ja näin ollen tarinankerronta auttaa brändiä luomaan emotionaalisen yhteyden kuluttajaan. Kuullessaan hyvän tarinan aivot reagoivat kuin ne olisivat tarinassa mukana. Kemiallisella tasolla aivot vapauttavat dopamiinia ja oksitosiinia, ja näillä kahdella hormonilla on merkittävä rooli brändiuskollisuuden luomisessa. Dopamiini auttaa muistamaan brändin. Oksitosiini rentouttaa, luo empatiaa, rakentaa anteliaisuutta ja luottamusta sekä edistää emotionaalista sidettä brändiin.

– Tutkimukset osoittavat, että tarinankerronta parantaa konversioita: mikäli ihmiset pitävät tarinasta, he todennäköisemmin myös ostavat tuotteen ja kertovat siitä muille. Tämän takia tarinankerronnan pitäisi olla oleellinen osa brändin DNA:ta sekä PR- ja viestintästrategiaa. Käytämme tarinankerrontaa brändien erottautumiseen, mutta ennen kaikkea kohderyhmän sitouttamiseen, mikä näkyy myynnissä

Bloomin liikevaihtotavoite ensimmäiselle toimintavuodelle on 350 000 euroa ja ensi vuodelle 600 000 euroa. Yrityksen pääomasijoittaja on 25 prosentin omistusosuudella yksi Pohjoismaiden tunnetuimmista hyvinvointiin keskittyvistä PR- ja viestintätoimistoista, VASS Productions Ab, jolla on toimistot Tukholmassa ja Oslossa.

Ahokkaalta löytyy yli 20 vuoden kokemus viestintä- ja media-alalta. Tällä hetkellä hän kirjoittaa tietokirjaa brändin tarinankerronnasta.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)