
Effie Awards Finland 2025 -kilpailun ohjausryhmä on valinnut ensimmäisen kierroksen tuomaroinnin pisteiden perusteella kilpailun finalistit.
Toiselle tuomarointikierrokselle nousi yhteensä 36 markkinointityötä, joista seitsemän työtä on ehdolla useammassa kategoriassa.
– Laadukkaimmissa töissä oli tehty hyvin perusteltuja strategisia valintoja ja toteutuksia, joilla saavutettiin merkittäviä tuloksia. Mukaan mahtui sekä briljanttia pitkäjänteisyyttä että ajan ilmiöihin tarttuvia oivalluksia, päätuomari ja Koneen globaali brändijohtaja, Annika Payn kertoo tiedotteessa.
Effie Awards Finland palkitsee hyvin suunniteltuja, luovia ja tuloksellisia markkinointikampanjoita. Keskeisiä kriteereitä ovat tulosten lisäksi strateginen oivallus, ongelman ratkaisu, ideoiden toimivuus ja mitattavuus.
Kategorioissa on hyvin eri määrä töitä. Suosituimmassa strategisen markkinoinnin kategoriassa kisaa seitsemän eri työtä, mutta toisaalta yli kymmenessä kategoriassa finaaliin pääsi vain yksi työ.
Voittajat palkitaan helmikuussa järjestettävässä Effie Awards Finland -gaalassa.
ERIKOISSARJA
Brändikokemus
Maksalaatikkopäivä 2024 (Saarioinen Oy & Ryhmä Creative Agency Oy & Radly Oy, Wörksite Oy)
Sininen hetki - laulu siitä, kuinka pitkäaikainen brändipääoma käännettiin voitoksi (Fazer Makeiset & Oy SEK Ab, Dagmar, Warner Music Finland, SEK Osasto)
Brändätyt sisällöt
Vaietut vuodet (Terveystalo Oyj & Sanoma Media Finland & TBWA Helsinki)
Kohderyhmä
Ei mainoksia. Pelkkää Puuiloa. Kuinka keski-ikäisten suosikkikaupasta tehtiin puheenaihe myös nuorten keskuudessa (Puuilo & Klikattavaa)
Vaietut vuodet – strategisella yhteispelillä vaihdevuosien ajatusjohtajaksi (Terveystalo Oyj & TBWA Helsinki & Sanoma Media Finland, NØRR3, Cocoa Media Productions Oy)
Non-Profit
Cancer for Sale: Twisting Children’s Fashion Ads into a Sale for Life (AAMU Pediatric Cancer Foundation & United Imaginations, Musuta)
Sosiaalinen media
Brändi vai Frendi? (Taco Bell / Restel Oy & TBWA Helsinki, Virta UM)
Ei mainoksia. Pelkkää Puuiloa. Kuinka keski-ikäisten suosikkikaupasta tehtiin puheenaihe myös nuorten keskuudessa. (Puuilo & Klikattavaa)
Strateginen markkinointi
EN. TUUN. Huumorista strategiaksi ja vakavasti otettaviin tuloksiin. (Puuilo & Filmo & WPP Media, Sherpa, OIKIO Digital Performance Agency, Bad agency, Klikattavaa)
Neljä vuotta markkinanvastaista kasvua Suomen johtavaksi autoalan toimijaksi (K-Auto & Nitro, Toinen PHD, Wörks)
Oikotiestä Oikotiä - ja se markkinajohtajaksi viä. (Vend Marketplaces Oy & Make it Simple Oy, I am Zebra, FilmDome Oy, Onni Wiljami photography)
Posti – Välitämme (Posti & IVALO Creative Agency, DENTSU (Finland))
Suomen vahvin vesi (Hartwall Oy & NoA / Bob the Robot, Mindshare Finland, Miltton, Insait, Veikko Kähkönen)
Tilipäivä (S-RYHMÄ & NoA / Bob the Robot, OMD Finland Oy, Grilli Films, Pictures Helsinki, Mjölk)
Valion matka maailman vahvimmaksi ruokabrändiksi (Valio & TBWA Helsinki)
Vaikuttajamarkkinointi
Kaupan Kautta Suomi (K-Market & TBWA Helsinki, Dagmar)
KAUPPA & KULUTTAJA
Brändiratkaisu
Kia – Vastavoima statusmerkeille (Astara Finland & Folk Finland, Toinen PHD)
Mediainnovaatio
HeiMobile – tackling screen time with the world's most social mobile plan (Heineken Finland & United Imaginations)
Bauhaus Hintavaalit (Bauhaus & Co. Ky & Wörks Oy, Sanoma Media Finland, Warner Bros)
Uusi tuote tai palvelu
DNA Paha Nörtti –86 (DNA Oyj & Folk Finland, Dagmar, Aste Helsinki Oy, Kuubi Oy, Otto Tuotanto Oy)
Jaffan makuista boooooostia energiajuomakategoriaan! (Hartwall Oy & Oy SEK Ab, SEK Osasto, Miltton, Mindshare)
Kia EV3 - Hävyttömän tehokas autolanseeraus (Astara Finland & Folk Finland, ToinenPHD)
Lanseeraus, joka vastasi lähes yksin koko kategorian kasvusta. (Sinebrychoff & N2 Creative, DENTSU (Finland), ÄÄRI)
Pikku Aakkoset, jättitulokset (Cloetta Finland & TBWA Helsinki & Toinen PHD, Agent Pekka, TBWA Screen, Post Control, Humina)
Verkkokauppa
Mainonnasta ruoan verkkokaupan veturi (SOK & N2 Creative, OMD (Finland), N2 Studio, Aste Helsinki Oy)
MEDIA
Mediaidea
MAAHANMUUTTO ON MAAN PUOLUSTUSTA (The Shortcut & hasan & partners, JCDecaux Finland, Great Apes, Bamla Agency, Rudolf Helsinki)
POSITIIVINEN MUUTOS
Sosiaalinen vastuu - Non-Profit
Sytytä valo – How a cry for help became a national movement for youth mental health. (Mieli ry & Kaski Creative Agency, Rudolf Helsinki, PMMP, Kuumaa – Universal Music Group)
TUOTTEET & PALVELUT
Autoilu & moottoriala
Kia EV3 - Hävyttömän tehokas autolanseeraus (Astara Finland & Folk Finland, ToinenPHD)
Elämykset & vapaa-aika
Ebike Center – vastamäet eivät pysäytä työsuhdepyöräilyä (Ebike Center & hasan & partners, Hopkins)
Elintarvikkeet
Jaffan makuista boooooostia energiajuomakategoriaan (Hartwall Oy & Oy SEK Ab, SEK Osasto, Miltton, Mindshare)
Pikku Aakkoset, jättitulokset (Cloetta Finland & TBWA Helsinki & Toinen PHD, Agent Pekka, TBWA Screen, Post Control, Humina)
Muoti & kauneus
Heavy Meikki (K-Citymarket & TBWA Helsinki, Dagmar)
Terveysala
Vaietut vuodet – strategisella yhteispelillä vaihdevuosien ajatusjohtajaksi (Terveystalo Oyj & TBWA Helsinki & Sanoma Media Finland, NØRR3, Cocoa Media Productions Oy)
Vähittäiskauppa
Mainonnasta ruoan verkkokaupan veturi (SOK & N2 Creative, OMD (Finland), N2 Studio, Aste Helsinki Oy)
Mammutti: Fossiilista viraaliksi (K-Citymarket & TBWA Helsinki, Dagmar, Sony Music Finland)
Kaupan Kautta Suomi (K-Market & TBWA Helsinki, Dagmar)
Onneksi olkoon vuoden 2025 Kasvukeissit Hetki, Volvo, Bats, Laattapiste-Pukkila ja Locobase! Tutustu uusiin Kasvukeisseihin ja poimi itsellesi vinkit ja opit vaikuttavaan markkinointiin.
Katso Kasvukeissit tästä