Kuva: Mikko Perttunen
Mainonta

Effie 2025 -finalistit selvillä

18.12.2025 11:20
Mikko Perttunen
Yhteensä 36 markkinointityötä valittiin loppusuoralle.

Effie Awards Finland 2025 -kilpailun ohjausryhmä on valinnut ensimmäisen kierroksen tuomaroinnin pisteiden perusteella kilpailun finalistit.

Toiselle tuomarointikierrokselle nousi yhteensä 36 markkinointityötä, joista seitsemän työtä on ehdolla useammassa kategoriassa.

MAINOS

– Laadukkaimmissa töissä oli tehty hyvin perusteltuja strategisia valintoja ja toteutuksia, joilla saavutettiin merkittäviä tuloksia. Mukaan mahtui sekä briljanttia pitkäjänteisyyttä että ajan ilmiöihin tarttuvia oivalluksia, päätuomari ja Koneen globaali brändijohtaja, Annika Payn kertoo tiedotteessa.

Effie Awards Finland palkitsee hyvin suunniteltuja, luovia ja tuloksellisia markkinointikampanjoita. Keskeisiä kriteereitä ovat tulosten lisäksi strateginen oivallus, ongelman ratkaisu, ideoiden toimivuus ja mitattavuus.

Kategorioissa on hyvin eri määrä töitä. Suosituimmassa strategisen markkinoinnin kategoriassa kisaa seitsemän eri työtä, mutta toisaalta yli kymmenessä kategoriassa finaaliin pääsi vain yksi työ.

Voittajat palkitaan helmikuussa järjestettävässä Effie Awards Finland -gaalassa.

Kaikki finalistit

ERIKOISSARJA

Brändikokemus

Maksalaatikkopäivä 2024 (Saarioinen Oy & Ryhmä Creative Agency Oy & Radly Oy, Wörksite Oy)

Sininen hetki - laulu siitä, kuinka pitkäaikainen brändipääoma käännettiin voitoksi (Fazer Makeiset & Oy SEK Ab, Dagmar, Warner Music Finland, SEK Osasto)

Brändätyt sisällöt

Vaietut vuodet (Terveystalo Oyj & Sanoma Media Finland & TBWA Helsinki)

Kohderyhmä

Ei mainoksia. Pelkkää Puuiloa. Kuinka keski-ikäisten suosikkikaupasta tehtiin puheenaihe myös nuorten keskuudessa (Puuilo & Klikattavaa)

Vaietut vuodet – strategisella yhteispelillä vaihdevuosien ajatusjohtajaksi (Terveystalo Oyj & TBWA Helsinki & Sanoma Media Finland, NØRR3, Cocoa Media Productions Oy)

Non-Profit

Cancer for Sale: Twisting Children’s Fashion Ads into a Sale for Life (AAMU Pediatric Cancer Foundation & United Imaginations, Musuta)

Sosiaalinen media

Brändi vai Frendi? (Taco Bell / Restel Oy & TBWA Helsinki, Virta UM)

Ei mainoksia. Pelkkää Puuiloa. Kuinka keski-ikäisten suosikkikaupasta tehtiin puheenaihe myös nuorten keskuudessa. (Puuilo & Klikattavaa)

Strateginen markkinointi

EN. TUUN. Huumorista strategiaksi ja vakavasti otettaviin tuloksiin. (Puuilo & Filmo & WPP Media, Sherpa, OIKIO Digital Performance Agency, Bad agency, Klikattavaa)

Neljä vuotta markkinanvastaista kasvua Suomen johtavaksi autoalan toimijaksi (K-Auto & Nitro, Toinen PHD, Wörks)

Oikotiestä Oikotiä - ja se markkinajohtajaksi viä. (Vend Marketplaces Oy & Make it Simple Oy, I am Zebra, FilmDome Oy, Onni Wiljami photography)

Posti – Välitämme (Posti & IVALO Creative Agency, DENTSU (Finland))

Suomen vahvin vesi (Hartwall Oy & NoA / Bob the Robot, Mindshare Finland, Miltton, Insait, Veikko Kähkönen)

Tilipäivä (S-RYHMÄ & NoA / Bob the Robot, OMD Finland Oy, Grilli Films, Pictures Helsinki, Mjölk)

Valion matka maailman vahvimmaksi ruokabrändiksi (Valio & TBWA Helsinki)

Vaikuttajamarkkinointi

Kaupan Kautta Suomi (K-Market & TBWA Helsinki, Dagmar)

KAUPPA & KULUTTAJA

Brändiratkaisu

Kia – Vastavoima statusmerkeille (Astara Finland & Folk Finland, Toinen PHD)

Mediainnovaatio

HeiMobile – tackling screen time with the world's most social mobile plan (Heineken Finland & United Imaginations)

Bauhaus Hintavaalit (Bauhaus & Co. Ky & Wörks Oy, Sanoma Media Finland, Warner Bros)

Uusi tuote tai palvelu

DNA Paha Nörtti –86 (DNA Oyj & Folk Finland, Dagmar, Aste Helsinki Oy, Kuubi Oy, Otto Tuotanto Oy)

Jaffan makuista boooooostia energiajuomakategoriaan! (Hartwall Oy & Oy SEK Ab, SEK Osasto, Miltton, Mindshare)

Kia EV3 - Hävyttömän tehokas autolanseeraus (Astara Finland & Folk Finland, ToinenPHD)

Lanseeraus, joka vastasi lähes yksin koko kategorian kasvusta. (Sinebrychoff & N2 Creative, DENTSU (Finland), ÄÄRI)

Pikku Aakkoset, jättitulokset (Cloetta Finland & TBWA Helsinki & Toinen PHD, Agent Pekka, TBWA Screen, Post Control, Humina)

Verkkokauppa

Mainonnasta ruoan verkkokaupan veturi (SOK & N2 Creative, OMD (Finland), N2 Studio, Aste Helsinki Oy)

MEDIA

Mediaidea

MAAHANMUUTTO ON MAAN PUOLUSTUSTA (The Shortcut & hasan & partners, JCDecaux Finland, Great Apes, Bamla Agency, Rudolf Helsinki)

POSITIIVINEN MUUTOS

Sosiaalinen vastuu - Non-Profit

Sytytä valo – How a cry for help became a national movement for youth mental health. (Mieli ry & Kaski Creative Agency, Rudolf Helsinki, PMMP, Kuumaa – Universal Music Group)

TUOTTEET & PALVELUT

Autoilu & moottoriala

Kia EV3 - Hävyttömän tehokas autolanseeraus (Astara Finland & Folk Finland, ToinenPHD)

Elämykset & vapaa-aika

Ebike Center – vastamäet eivät pysäytä työsuhdepyöräilyä (Ebike Center & hasan & partners, Hopkins)

Elintarvikkeet

Jaffan makuista boooooostia energiajuomakategoriaan (Hartwall Oy & Oy SEK Ab, SEK Osasto, Miltton, Mindshare)

Pikku Aakkoset, jättitulokset (Cloetta Finland & TBWA Helsinki & Toinen PHD, Agent Pekka, TBWA Screen, Post Control, Humina)

Muoti & kauneus

Heavy Meikki (K-Citymarket & TBWA Helsinki, Dagmar)

Terveysala

Vaietut vuodet – strategisella yhteispelillä vaihdevuosien ajatusjohtajaksi (Terveystalo Oyj & TBWA Helsinki & Sanoma Media Finland, NØRR3, Cocoa Media Productions Oy)

Vähittäiskauppa

Mainonnasta ruoan verkkokaupan veturi (SOK & N2 Creative, OMD (Finland), N2 Studio, Aste Helsinki Oy)

Mammutti: Fossiilista viraaliksi (K-Citymarket & TBWA Helsinki, Dagmar, Sony Music Finland)

Kaupan Kautta Suomi (K-Market & TBWA Helsinki, Dagmar)