Brändit

Eetti arvioi taas suomalaisten vaatemerkkien vastuullisuutta – katso tästä vahvimmat ja heikoimmat brändit

Yli puolet brändeistä ylsi kahteen parhaaseen kategoriaan.
Kuva:
Unsplash/Jess Harper Sunday
Eetti arvioi taas suomalaisten vaatemerkkien vastuullisuutta – katso tästä vahvimmat ja heikoimmat brändit

Kansalaisjärjestö Eettisen kaupan puolesta Eetti ry on julkaissut kolmatta kertaa raportin suomalaisten vaatemerkkien vastuullisuustoiminnasta. Raportissa arvioidaan brändien toimintaa liittyen ilmastoon, ympäristö- ja ihmisoikeusvastuuseen ja läpinäkyvyyteen.

Arvioinnissa mukana oleville yrityksille järjestettiin infotilaisuus, jossa esiteltiin kriteerit ja työn aikataulu. Tämän jälkeen brändit raportoivat muutoksista edelliseen vuoteen verrattuna. Pisteitä jaettiin yhteensä kolmessa kategoriassa.

Brändit jaettiin pisteiden perusteella viiteen eri kategoriaan (A-E). A-kategoria on paras, E-kategoria heikoin. Yli puolet brändeistä sijoittuivat A- tai B-kategoriaan, ja yksikään brändi ei jäänyt pisteittä.

Eetin mukaan Suomen vastuullisin vaatemerkki on FRENN – ainakin kun mittarina käytetään ilmastoon, ympäristö- ja ihmisoikeusvastuuseen ja läpinäkyvyyteen liittyviä tekijöitä. FRENN keräsi 29 mahdollisesta pisteestä peräti 26 ja jätti selkeästi muut taakseen. FRENN oli ykköspaikalla myös viime vuonna.

FRENNin lisäksi A-kategoriaan ylsivät 23 pistettä kerännyt Papu, 22 pistetä keränneet Alpa, PaaPii ja Pure Waste sekä 20 pistettä keränneet Aarre ja BYPIAS.

B-kategoriassa ovat Globe Hope (19 pistettä), R/H (19), NOSH (18), Halti (17), Uhana (17), Gugguu (16), Sail&Ski (16), Vimma (16), Marimekko (15), R-Collection (15) ja Very Nice (15).

Heikoimpaan sarjaan eli E-kategoriaan jäivät Luhta (3), Billebeino (2), Rukka (2), Your FACE (2) ja Ivana Helsinki (1).

Vielä vuoden 2019 raportissa yli puolet brändeistä sijoittui E-kategoriaan, joten brändit ovat ottaneet keskimäärin isoja harppauksia. Etenkin ilmastotoimiin on herätty. Raportista selviää, että yhä useammat vaatemerkit ovat heränneet ilmastovelvollisuuteensa ja ryhtyneet laskemaan ilmastopäästöjään sekä viestimään niistä. Tänä vuonna vain kuusi merkkiä jäi ilman ilmastopisteitä.

Raporttiin voi tutustua tästä.

Lue myös: 🔍 Näin vastuullisuusasiantuntija kommentoi kuluttajien vastuullisimmiksi äänestämiä kotimaisia brändejä

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa