Duolingo käyttää vain kuusi prosenttia liikevaihdostaan markkinointiin – silti kieltenoppimissovelluksesta on tullut sosiaalisen median ilmiö, joka herättää fanien intohimoja ympäri maailmaa.
Yhtiön markkinointijohtaja Emmanuel Orssaud avasi Cannes Lions -festivaalin puheenvuorossaan, kuinka Duolingo on onnistunut tekemään oppimissovelluksesta popkulttuuri-ilmiön.
Vähäisestä markkinointibudjetista huolimatta yhtiö on onnistunut rakentamaan yhden maailman rakastetuimmista brändeistä.
Meillä jopa toimitusjohtaja tuo hulluja ideoita pöytään.
– Annoimme itsellemme luvan ajatella muuten kuin perinteisesti, Orssaud kertoi.
Duolingossa organisaation rakenne ja hierarkia on matala, mikä mahdollistaa nopean päätöksenteon ja luovien ideoiden toteutuksen. Luova vapaus, riskien ottaminen ja ketteryys ovat tiimin DNA:ssa.
– Meillä jopa toimitusjohtaja tuo hulluja ideoita pöytään, ja minä markkinointijohtajana joudun niitä vähän suitsimaan, Orssaud nauroi.
Orssaudin mukaan yhtiö on päättänyt käyttää 70 prosenttia resursseistaan asioihin, joiden he tietävät toimivan. Loput 30 prosenttia käytetään uusien asioiden kokeilemiseen.
Duolingosta on tehty vuosien saatossa paljon meemejä, koska sovellus muistutti ahkerasti käyttäjiä palaamaan opiskelujen pariin. Se olisi voinut olla PR-painajainen, mutta yhtiö lähti mukaan leikkiin.
– Menestyneen brändin pitää erottua, Orssaud painotti.
Ja strategia toimi: yhteisöt innostuivat luomaan Duolingosta entistä enemmän sisältöä, ja brändistä tuli sosiaalisen median lemmikki.
Duolingo on palkannut paljon paikallisia markkinointipäälliköitä ympäri maailman. Markkinointistrategian ydin on "social-first” – markkinointistrategia, joka sopeutetaan paikalliseen kulttuuriin.
Orssaudin mukaan menestyksen resepti on yksinkertainen viisivaiheinen prosessi:
– Etsi signaaleja joihin tarttua, aloita ideoista eikä budjetista, kokeile ja tee tilaa hulluille ideoille, panosta lisää siihen mikä toimii, ja lopuksi tuo markkinointi liiketoiminnan ytimeen inspiroimaan muita tiimejä, Orssaud tiivistää.
Duolingo suunnittelee laajentuvansa pidempään sisältöön, josta Orssaud mainitsi esimerkeiksi tulevan Duolingo-gameshow’n,Youtubessa sekä animaatiosarjan, joka julkaistaan myöhemmin tänä vuonna. Myös brändituotteet ja pop-up-myymälät ovat jatkossa ainakin kokeiluna osana markkinointistrategiaa.