Harva uskaltaa tehdä sellaista markkinointia, jossa yrityksen kauppaamia tuotteita kehotetaan välttämään. DNA kuitenkin päätti järjestää kampanjan, jossa suomalaisia kehotettiin laittamaan älylaitteensa sivuun päivän ajaksi.
Kampanjan ajatus lähti DNA:n teettämästä tutkimuksesta, josta selvisi, että lähes puolet suomalaisista kokee käyttävänsä liikaa aikaa älylaitteilla. Siitä syntyi Älyvapaapäivä, jota vietettiin viime sunnuntaina. Teolla DNA kannustaa ihmisiä keskittymään läsnäoloon ilman älylaitteita.
– Älylaitteiden käytön vähentäminen on ollut julkisesti laajasti esillä, ja tutkimuksemme vahvistaa läsnäolon merkitystä ja kokonaisvaltaista hyvinvointia tukevan yhteisöllisen teemapäivän tarpeelliseksi. Haluamme osaltamme myös madaltaa kynnystä älylaitteista irrottautumiseksi tarjoamalla mahdollisuuden tehdä se samaan aikaan muiden kanssa. Älyvapaapäivä on samalla hyvä mahdollisuus testata, kuinka usein ja missä tilanteissa älylaite houkuttelee ja sitä kautta miettiä omaa laitteiden käyttöä, sanoo DNA:n toimitusjohtaja Jussi Tolvanen tiedotteessa.