Kuva: Directors Guild
Toimistot

Directors Guildin toimitusjohtaja: Suomi on täyttynyt keskinkertaisista “sometoimistoista”, jotka tuottavat asiakkaille merkityksetöntä sisältöä

17.9.2025 10:22
Mikko Perttunen
Mainostuotantoyhtiö perusti sisaryhtiön, joka keskittyy ensisijaisesti lyhytvideoihin.

Kansainvälisestikin palkittu mainostuotantoyhtiö Directors Guild on lanseeranut Cidllc Oy -nimisen sisaryrityksen, joka keskittyy ensisijaisesti lyhytvideoihin.

Yhtiö kertoo haluavansa tuoda kokemuksensa ja ammattitaitonsa kaupallisesta tarinankerronnasta myös lyhytvideoiden ja muiden pirstaloituneiden medioiden käyttöön sekä muuttaa koko kentän sisältöjä kauttaaltaan laadukkaammaksi.

– Maailma on täyttynyt keskinkertaista sisältöä tuottavista “sometoimistoista” – Suomi mukaan lukien. Nämä toimistot myyvät usein palveluitaan paljon mutta halvalla, ja tuottavat asiakkaille merkityksetöntä sisältöä, Cidllc:n hallituksen puheenjohtaja sekä Directors Guildin toimitusjohtaja Juha-Matti Nieminen toteaa tiedotteessa.

"Maailma ei tarvitse yhtään brändättyä Tiktok-tanssia lisää."
MAINOS
MAINOS

– Heiltä löytyy somekanavien algoritmien ja teknisten vaatimusten tuntemusta, mutta ei juurikaan sisältöymmärrystä. Siksi koemme, että meidän täytyy kantaa kortemme kekoon ja luoda Suomen markkinaan uudenlainen toimija, joka yhdistää vankan kokemuksen ja syvällisen ymmärryksen tunteisiin vetoavasta kaupallisesta tarinankerronnasta, hän jatkaa.

Nieminen kertoo, että myös Directors Guildin on pakko uusiutua jatkuvasti, vaikka yhtiö jatkaakin mainonnan parissa tutulla brändillään.

– Samalla pystymme tuomaan syvällisen mainostajan tarpeisiin vastaavan sisältöymmärryksen myös rajusti kasvaneisiin sosiaalisen median kanaviin, hän selventää.

Nieminen uskoo, että ostajilla on harvoin riittävää kompetenssia tunnistaa hyvät ja huonot toimijat lyhytvideomarkkinassa, jossa kanavakohtainen optimointi johtaa hänen mukaansa tekemistä luovuuden ja laadun sijaan.

– Nykyiset lyhytvideotoimistot tarjoavat teknistä sääntökirjatuntemusta. Maailma ei tarvitse yhtään brändättyä Tiktok-tanssia lisää, ja siksi tarjoamme muutosta. Cidllc:n tekeminen lähtee vaikuttavasta sisällöstä, johon yhdistyy kanavakohtaisen optimoinnin osaaminen, ja tottakai modernit työkalut tekoälystä virtuaalistudioihin. Mutta tekniikkatuntemuksesta huolimatta tärkein tehtävämme on auttaa yrityksiä ostamaan sisällöltä laatua, Nieminen sanoo.

Cidllc Oy:n toimitusjohtajaksi on nimetty Kasperi Määttä, joka on myös yrityksen omistajia. Yhtiö on jo ehtinyt kiinnittää ensimmäisiksi asiakkaikseen muun muassa Terveystalon, Xploran, Ahlsellin ja Teoston.

Kasperi Määttä on uuden yrityksen toimitusjohtaja. Kuva: Directors Guild

Directors Guild teki viime vuonna 4,5 miljoonan euron liikevaihdon. Yhtiö on voittanut monia palkintoja kansainvälisissä markkinointialan kilpailuissa, kuten Cannesis Lionsissa, Clio Awardsissa, Epica Awardsissa ja The One Show’ssa.

Lue myös: Voitto-kilpailun pääpalkinto elokuvafestivaalin mainoselokuvalle – vuoden tuotantoyhtiö on Directors Guild

Lue myös: Directors Guildille toista kertaa kultaa erikoisessa lyhytelokuvakilpailussa Cannesissa

MAINOS