Unsplash/Ehdo Pratama
Digitaalisuus

Digitaalisen mainonnan määrän odotetaan kasvavan tänä vuonna Yhdysvalloissa liki 15 prosentilla

8.9.2021 14:00
Toni Rajamäki
Eniten investoidaan hakukonemainontaan. Videomainonnalla on suhteessa suurinta kasvua.

Digitaalisen mainonnan määrä on kasvanut tänä vuonna Yhdysvalloissa selvästi viime vuodesta, kertoo wette.de-sivuston keräämä data.

Ennustuksen mukaan digitaalisen mainonnan määrä kasvaa tänä vuonna Yhdysvalloissa viime vuodesta 14,8 prosentilla. Kokonaisinvestointien määrän odotetaan olevan reilut 190 miljardia dollaria, kun taas viime vuonna summa oli noin 166 miljardia. 200 miljardin dollarin rajan uskotaan rikkoutuvan jo ensi vuonna.

Viime vuonna mainosinvestointeja tehtiin Yhdysvalloissa yhteensä noin 250 miljoonalla dollarilla, joten digitaalisen mainonnan osuus on jo ottanut ison aseman rapakon takana. Muun muassa Suomessa ollaan selvästi jäljessä Yhdysvaltoja, sillä Suomessa digitaalisen mainonnan osuus kaikesta mainonnasta oli viime vuonna 37 prosenttia.

Wetten datan perusteella Yhdysvalloissa investoidaan eniten hakukonemainontaan, johon käytetään tänä vuonna arviolta 78,5 miljardia dollaria. Kasvua viime vuoteen tapahtuu liki 18 prosenttia. Suhteessa suurinta kasvua tekee videomainonta, joka on kasvamassa 18,5 prosentilla.

Digimainonta kasvaa myös Suomessa vauhdilla. Digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin yhteisön IAB Finlandin toiminnanjohtaja Pasi Raassina sanoi MarkkinointiUutisille tammikuussa, että kasvua nähdään 10–12 prosenttia vuodessa. Tutkimustoimisto Kantarin kesän tilastojen mukaan verkkomediamainonnan määrä kasvoi heinäkuussa yli 15 prosentilla, kun vertailuajankohtana käytetään vuoden 2020 heinäkuuta.

Yhdysvalloissa on jatkunut myös mobiilimainontatrendi. Vuonna 2018 mobiilimainontaan käytettiin ensimmäisestä kertaa enemmän dollareita kuin perinteiseen digimainontaan. Tänä vuonna mobiilimainonnan osuuden uskotaan olevan Yhdysvalloissa 64 prosenttia kaikesta digitaalisesta mainonnasta. 70 prosentin rajan uskotaan rikkoutuvan vuonna 2024.

Vähittäiskaupan toimijat käyttävät Yhdysvalloissa eniten rahaa digitaaliseen mainontaan ottaen kokonaisuudesta 26 prosentin osuuden. Lääke- ja terveysala nappaa toiseksi suurimman digimainostajan paikan (18,8 prosentin osuus) ja finanssipalvelut kolmanneksi suurimman (16, prosenttia).

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)