Cannes Lions -festivaalin yllättävimpiä puheenvuoroja oli Broadway-tuottajien Sue Giladin ja Larry Rogowskyn sessio, jossa he toivat musikaalien maailman tarinankerronnan salaisuuksia markkinoijille. In Fine Company -tuotantoyhtiön perustajat ovat Tony-palkittuja tuottajia, joiden käsialaa ovat The Outsiders, Moulin Rouge ja tuleva Burlesque-musikaali.
Duon viesti markkinoijille oli kristallinkirkas: autenttisuus on valuuttaa, ja tunteet voittavat aina juonen.
Rogowskyn mukaan musikaalien avaava numero on ratkaiseva hetki, joka määrittää koko esityksen sävyn ja maailman.
– Avaava numero asettaa sävyn ja maailman sekä luo luottamuksen. Autenttisuus on valuuttaa, Rogowsky selitti.
Tämä pätee myös markkinointiin: ensivaikutelma on ratkaiseva siinä, syntyykö aitoa yhteyttä brändin ja kuluttajan välille.
"Viestit informoivat, hetket muuttavat"
Giladin mukaan Broadway on oppinut tärkeän totuuden: ihmiset harvoin muistavat tarinan yksityiskohtia, mutta he muistavat aina sen tunteen, jonka esitys heissä herätti.
– Teemme konflikteista hyvin henkilökohtaisia. Kyse on tunteesta. Haluamme kuulla yleisöstä: "Minusta tuntui, kuin olisin ollut siellä", Gilad kertoi.
Tämä periaate kiteytyy hänen muotoilemassaan sanonnassa: "Viestit informoivat, hetket muuttavat."
Molemmat tuottajat korostivat, että aito yhteys syntyy haavoittuvuudesta, jaetuista tunteista ja tarinankerronnasta. Giladin mukaan teatterissa on aina kyse perheen löytämisestä.
– Näyttelijämme tekevät tietoisen päätöksen luoda yhteyden yleisöönsä, Gilad summasi.
Tuottajat seuraavat tarkasti yleisön reaktioita ja odottavat hetkeä, kun ihmiset "nojautuvat sisään" – kiinnittyvät tarinaan ja sen henkilöhahmoihin. Toisaalta he kiinnittävät erityisesti huomiota hetkiin, joissa yleisön keskittyminen herpaantuu ja tarttuvat näihin kiinni tarkasti esitystä kehittääkseen.
Markkinointi kasvaa esityksen mukana
Mielenkiintoinen näkökulma oli kuvaus siitä, kuinka Broadway-esitysten markkinointi kehittyy yhdessä itse esityksen kanssa.
– Mainontamme ja markkinointimme muuttuu esityksemme kasvaessa ajan myötä. Esitys vahvistaa mainontaa, ja sitten mainonta vahvistaa esitystä, Gilad selitti.
Rogowsky antoi esimerkin Wicked-musikaalista, jonka markkinointi räätälöitiin vastaamaan samanaikaista elokuvaversiota, mikä johti myös Broadway-esityksen myynnin kasvuun.
Broadway-duon viesti oli selvä: paras markkinointi ei keskity tuotteen ominaisuuksiin vaan siihen tunteeseen, jonka se kuluttajassa herättää. Tarkoitus on luoda kylmiä väreitä, kyyneleitä ja "ahaa"-hetkiä.
Tuottajien mukaan parhaat kampanjat, kuten parhaat musikaalit, luovat syvän, kestävän yhteyden. Broadway-tuottajien viesti Cannesissa oli yksinkertainen mutta voimakas: kun haluaa luoda aitoa yhteyttä yleisöön, ei keskitytä siihen mitä sanotaan, vaan siihen, mitä saa heidät tuntemaan.