Marko Muona
Brändit

Breaks Finland Oy tekee suomalaisesta onnellisuudesta vientituotteen – startupin taustalla mukana The Other Danish Guy -brändin kehittäjä Matti Pesonen

24.1.2022 8:45
Toni Rajamäki
Pesonen mietti pitkään, miten Suomi voisi kaupallistaa maabrändin vientituotteeksi. Siitä syntyi uudenlainen konsepti.

Suomalainen työhyvinvointipalveluita tarjoava startup Breaks Finland Oy lanseeraa uudenlaisen konseptin, jolla yritetään tehdä suomalaisesta onnellisuudesta vientituote.

Yritys kertoo luoneensa "Happiness as a Service" -palvelumallin, joka on tarkoitettu työyhteisöille. Yksinkertaisuudessaan palvelu koostuu viikottaisista yhteisöllisistä hetkistä ja valmennuksista verkossa, jotka tauottavat työtä ja luovat perustan entistä paremmille työpäiville, tiedotteessa sanotaan.

Startupin taustalla on kovan luokan markkinointiosaamista, sillä mukana on muun muassa alusvaatebrändi The Other Danish Guyn toisena perustajana tunnetuksi tullut Matti Pesonen (kuvassa oikealla). Breaks Finlandin hallitukseen kuuluu puolestaan markkinointitoimisto Avidlyn toimitusjohtaja Jesse Maula.

Breaks Finland näkee suomalaisessa onnellisuudessa ison valttikortin, sillä tutkimusten mukaan vain harva on tyytyväinen asemaansa työpaikalla. Esimerkiksi tutkimusyhtiö Gartnerin kansainvälisen selvityksen mukaan ainoastaan noin 13 prosenttia työntekijöistä on tyytyväisiä kokemukseensa työpaikalla.

– Suomi on maailmalla tunnettu tasa-arvoisesta, rennosta ja inhimillisestä työkulttuurista sekä hyvästä työ- ja vapaa-ajan tasapainosta. Koulumaailman hyvät PISA-tulokset ovat herättäneet ihmetystä maailmalla erityisesti siksi, että Suomessa koulupäivät ovat lyhyitä ja taukoja on runsaasti. Sama ilmiö näkyy työelämässä, jossa maailmanluokan innovaatiot syntyvät rennossa ilmapiirissä ilman, että töitä tehtäisiin ympäri vuorokauden. Onnelliset työntekijät loistavat tutkitusti työpaikalla. Tähän liikeideamme perustuu, summaa Breaks Finlandin toimitusjohtaja Jaana Komscha-Härkönen (vasemmalla) tiedoteessa.

Breaksin palvelukokonaisuudet koostuvat 20–40 minuutin pituisista ohjatuista tauoista. Valmentavat tauot luovat polun kohti kognitiivisen suoriutumisen, tunne- ja vuorovaikutustaitojen, luovan ajattelun sekä ongelmanratkaisukyvyn parantamista. Yhteisölliset tauot viihdyttävät ja auttavat hitsaamaan työyhteisöä yhteen antamalla jaettuja elämyksiä ja yhteisiä puheenaiheita.

– Meillä suomalaisilla on jäänyt mieletön kilpailuetu kokonaan käyttämättä. Olen jo pitkään miettinyt, miten voisimme kaupallistaa maabrändimme vientituotteeksi. Tutustuttuani Jaanaan sattumalta viime kesänä, tunnistin Breaksin liikeidean sopivan täydellisesti juuri tähän kansainväliseen markkinatilanteeseen, kertoo Pesonen.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)