Unsplash
Ilmiöt

Black Friday alkoi viime vuotta vilkkaammin: verkkokaupassa 1375 prosentin kasvu tavalliseen ostopäivään verrattuna

25.11.2022 12:45
Toni Rajamäki
Tämän vuoden Black Weekillä on myyty enemmän kuin viime vuonna vastaavaan ajankohtaan.

Vähittäispankkialan toimija Klarnan ostodatan mukaan kuluttajia koetteleva haastava maailman taloustilanne ei ole näkynyt negatiivisesti Black Fridayn tai Black Weekin verkkomyynnissä, päinvastoin. Myynti on vain kasvanut viime vuodesta.

Ilmiö saattaa kertoa myös siitä, että ihmiset ovat aiempaa hanakammin tarjousten perässä ja keskittäneet ostoksensa vuoden suosituimpaan ostoajankohtaan.

Black Fridayn ensimmäisen tunnin aikana verkkokauppamyynti kasvoi Suomessa 17 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan. Normaaliin ostopäivään verrattuna kasvua oli 1375 prosenttia. Ensimmäisen kuuden tunnin aikana kasvua viime vuoteen nähtiin neljä prosenttia.

Koko viikon myynti on kasvanut viime vuoteen verrattuna yhdeksän prosenttia.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Eniten ostoksia ovat tehneet 25–40-vuotiaat, jotka ovat ostaneet lähes puolet alennustuotteista Klarnan datan mukaan. Kyseinen ikäryhmä on ostanut eniten elektroniikkaa, lastentuotteita sekä kodin ja puutarhan tuotteita. Elektroniikkamyyjä Gigantin mukaan yksittäisistä tuotteista myyntihiteiksi ovat erottautuneet esimerkiksi Irobotin Roomba i7 ja J7 -robotti-imurit, Nespresso-kahvikoneet ja Applen Airpods Pro -kuulokkeet.

Naiset ovat tehneet ovat tehneet 65 prosenttia kaikista ostoksista, miehet 35 prosenttia.