Unsplash/Matthew Smith
Brändit

Fafi: B2b-myynti koitui suomalaisyritys Metsä/Skogenin pelastukseksi

22.1.2021 17:35
Toni Rajamäki
Metsä/Skogen keksi uuden liikeidean, joka kasvatti yrityksen joulumyyntiä 60 prosentilla.

Monet yritykset ovat selvinneet koronaviruspandemiasta innovatiivisten ratkaisujen avulla. Toimintatapoja on pitänyt muuttaa ja uusia liikeideoita keksiä.

Niin toimi myös suomalaisyritys Metsä/Skogen, joka tekee muun muassa vaatteita ja hyvinvointituotteita. Yritys avasi syksyllä 2019 konseptimyymälän Helsinkiin, mutta liike jouduttiin sulkemaan väliaikaisesti vain muutamaa kuukautta myöhemmin, kun koronavirus rantautui Suomeen. Myymälä aukesi uudelleen toukokuussa, mutta ostajia ei ollut liikaa liikkeellä.

Metsä/Skogenin oli keksittävä keino selviytyäkseen, ja sen yritys myös teki. Ratkaisu löytyi niinkin yksinkertaisesta asiasta kuin b2b-myynnistä. Yrityksen toimitusjohtaja Carita Peltonen kertoo asiasta muotialan yhteisön Fashion Finlandin haastattelussa.

Metsä/Skogen lanseerasi elokuussa uuden kiitoslahjakonseptin, jota markkinoitiin yrityksille. Peltonen ja kumppanit valitsivat tuotteet, jotka sopivat asiakaslahjoiksi. Konseptista tuli lopulta hitti, ja nyt Metsä/Skogenin asiakkaisiin lukeutuu muun muassa vakuutusyhtiö LähiTapiola.

– Teimme sähköisen esitteen suomalaisille yrityksille. Samalla avasimme oman b2b-myyntiin tarkoitetun verkkosivun, jossa kiitoslahjavalikoimaan saattoi tutustua, Peltonen kertoo Fafin verkkosivuilla.

– Ensi jouluksi avautuu b2b-verkkokauppa, hän paljastaa.

B2b-myynti pelasti etenkin yrityksen joulumyynnin, joka kasvoi vuodentakaisesta 60 prosenttia. Kasvuun toki vaikutti myös verkkokauppa, jota ei ollut olemassa vielä vuotta aiemmin.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)