Kuva: Sanna-Kaisa Koivisto
Toimistot

Avidlyltä 22 työntekijän porukka Cannes Lionsissa: "Haluamme perspektiiviä ja intoa isommalle jengille"

30.6.2025 13:00
Santtu Kottila, Sanna-Kaisa Koivisto
Avidlyn toimitusjohtaja Maria Flemmich Suominen on tuonut Cannes Lions -festivaaleille tänä vuonna 22 työntekijää eri puolilta Suomea. Hän uskoo, että mainosalan murroksen keskellä on entistä tärkeämpää nähdä paikan päällä, mikä toimii ja mistä asioista keskustellaan.

Avidlyn toimitusjohtaja Maria Flemmich Suominen istuu Cannesin auringossa ja hymyilee tyytyväisenä. Hänen yrityksensä on tuonut tänä vuonna festivaaleille 22 työntekijää. Avidly tuo nyt toista kertaa Cannesiin isomman ryhmän osallistujia.

– Meitä on aikaisemmin ollut täällä vain muutama, mutta haluamme perspektiiviä ja intoa isommalle jengille. On ihan eri asia olla paikan päällä kuin vain kuulla muilta kävijöiltä, Flemmich Suominen sanoo.

Avidlyn työntekijät ovat saapuneet Cannesiin eri puolilta Suomea – Turusta, Oulusta, Helsingistä ja Lappeenrannasta. He ovat majoittuneet kolmeen villaan, ja matka kestää sunnuntaista lauantaihin, vaikka osa lähteekin jo torstaina kotiin.

MAINOS

Flemmich Suomisen mukaan Cannes-vierailun laajuuden taustalla on mainosalan murros ja tarve vahvistaa markkinoinnin arvoa asiakkaiden silmissä.

– Alamme on suuressa murroksessa. Se on ollut vaikeuksissa, kun budjetteja on leikattu. Näiden syiden takia markkinoijien pitäisi kyetä kertomaan markkinoinnin ja brändin arvo paremmin asiakkaille. Täältä löytyy eväitä niihin keskusteluihin, hän perustelee.

– On tärkeää nähdä töiden taso ja se, mitkä asiat puhuttavat. Toisaalta myös se, minkälaiset työt menestyvät.

Avidlyn tiimistä kenelläkään ei ole passia viralliselle Cannes Lions -alueelle, mutta koko tiimin käyttöön on ostettu digitaaliset passit, joista virallista ohjelmaa voi seurata. Paikan päällä olevat tiimiläiset osallistuvat Cannesista löytyvään laajaan sivuohjelmien valikoimaan.

Kriittistä arviointia

Flemmich Suominen korostaa, ettei usko asioiden toistamiseen kyseenalaistamatta.

– Arvioimme tämänkin vuoden jälkeen, onko tämä tapa oikea, ja teemme sen perusteella päätöksiä ensi vuodesta, Flemmich Suominen korostaa.

Hän mainitsee, että muilla toimistoilla on käytössä esimerkiksi malli, jossa matkaan lähtee työntekijöitä, joiden töitä on ehdolla tai niitä, jotka ovat muuten onnistuneet työssään vuoden mittaan.

Vinkit Cannes-vierailua harkitseville

Niille, jotka miettivät osallistumista Cannes Lionsiin, Flemmich Suomisella on selkeä neuvo: mieti tavoite.

– Kannattaa miettiä, mitä täältä haluaa saada irti. Meidänkin paikalla olevassa porukassa on ihmisillä eri roolit, ja he haluavat täältä eri asioita. Pitää miettiä, halutaanko täältä verkostoitumista, töiden näkemistä vaiko puheenvuorojen kuuntelua.

Flemmich Suominen uskoo, että Cannes sopii erityisesti niille, jotka haluavat uusia ideoita ja verkostoitua.

– Mutta jos on vaikka pienempi toimisto ja haluaa toimia paikallisesti, niin ei tänne ehkä ole hyödyllistä osallistua.

– Mieti tavoite osallistumiselle ja pohdi sitten, kohtaako tavoite sen kanssa, mitä Cannesista on saatavilla, hän summaa.

34-vuotias Flemmich Suominen on tehnyt nopean uran mainosalalla. Hän aloitti alalla vuonna 2013 copywriter-harjoittelijana. Hän on työskennellyt Avidlyssä eri rooleissa vuodesta 2018 lähtien. Flemmich Suominen nimitettiin Avidlyn Suomen toimitusjohtajaksi alkuvuodesta.

MAINOS